Tuppar, masker och blomster på Almska gården
Hyvingekonstnären Marja-Leena Latostenmaa visar upp ett retrospektiv från sina tio år som aktiv målare i Almska gården i Lovisa. Utställningen på vindsplanet hotar bli den sista i huset.
LOVISA Det är stor variation på Marja-Leena Latostenmaas tavlor både när det gäller tematik och tekniker. Men så samlar också augustiutställningen Tunteita ja tunnelmia (känslor och stämningar) i Lovisa konstcentrum Almska gården alster från en period som sträcker sig över tio år.
– Ursprungligen började jag måla i olja men efter att ha målat akvareller under ledning av Petri Hytönen och Marjukka Paunila fastnade jag för dem. De två fick mig att förstå att akvareller inte är synonymt med skirt och känsligt utan att man får vara modig med färgerna.
Naturen, inte minst den egna trädgården, är ett kärt motiv och Marja-Leena Latostenmaas studier ur den egna blomrabatten bjuder minst sagt på färgprakt. Ofta förstärker hon akvarellerna med svarta tuschstreck utanpå med ett effektfullt, rentav kraftigt, uttryck som resultat.
– Det bor en liten kolorist i mig, konstaterar hon.
- Marja-Leena Latostenmaa ställer ut arbeten från en tioårsperiod i Almska gården i Lovisa.
- Hyvingebon har tidigare visat sina tavlor inom ramen för fem egna och femton samutställningar.
- Utställningen i Almska gården pågår till och med den 23 augusti.
Energiskt måleri
Penseldragen är yviga och färganvändningen närapå lysten. Kukkaisvalssi heter ett av hennes favoritmotiv där hon målat tre prunkande pioner ur den egna rabatten, i schvungfylld, nästan rörlig studie "i tretakt". Latostenmaa är sällan figurativ i sitt utförande utan målar utifrån minnesbilder.
– Först hittar jag motivet, sedan observerar jag det noggrant och då jag väl målar så gör jag det på känsla med synminnet som stöd. Då jag målar befinner jag mig i ett mycket starkt energitillstånd. Känsligt är bra, men jag kör mera med kraftfull energi som utgångspunkt.
Färgenergi
Flödande färger bjuder Marja-Leena Latostenmaa på också i akryl. Ilo och Kukkakimppu är exempel på frodiga blomsterstudier där hon via färganvändningen förmedlar stämningar och energier. Till exempel den blåskiftande blombuketten och den solgula hälsningen Terveisiä auringosta bjuder på diametrala känslolägen.
Till de nyaste alstren som visas på Almska gården hör hennes studier av sprättande italienska tuppar, målade i Toscana. Förklaringen är naturlig. Latostenmaa håller på och bygger upp ett storskaligt ekologiskt hönseri i Hyvinge, och det är orsaken till att hon just nu har hönsfåglar på näthinnan.
Tekniktest
Maskernas Venedig bildar ett segment för sig. Efter otaliga besök i kanalstaden utan ett enda penseldrag fastnade hon för några år sedan för maskerna. Dem har hon målat i akryl på plexiglas med ett intressant resultat.
– Jag har använt samma metod i vissa trädgårdsstudier. Det är väldigt rolig målningsteknik, färgen löper härligt och fritt och det gillar jag. Småpetigt är inte min grej.
Marja-Leena Latostenmaa har en bakgrund inom reklambranschen och innan pensioneringen arbetade hon som informatör på Hyvinge stad. Konsten har ändå funnits med i bilden hela tiden; sedan 1970-talet har hon målat sporadiskt vid sidan om karriären.
Utställningen i Almska gården är hennes första i östra Nyland. Tidigare har hon ställt ut bland annat i Helsingfors, Tammerfors och i hemstaden Hyvinge.