Infarten till en stad är en imagefråga
Har du idéer om hur västra infarten till Lovisa kan utvecklas? Svara då på en enkät som finns på nätet till och med den sjunde februari.
LOVISA. I Lovisa har man under en ganska kort tid låtit bygga mycket nytt vid västra infarten. Många gånger är det ekonomiska intressen som styr och då större affärer etablerar sig gynnas ofta bilismen.
- På sätt och vis blir man fartblind och minns inte att man borde ta kringliggande landskap i beaktande, säger Mika Varpio som är student i landskapsarkitektur.
Han håller på att göra sitt diplomarbete och valde Lovisa efter att också ha hört sig för med Kotka, Fredrikshamn och Borgå. Det är nämligen rätt sällsynt att det i ett centrum av en stad finns så stora områden som står outnyttjade.
Varpio har synat området från västra infartens rondell vid bensinstationen till bron över Bangatan ända fram till kyrkan.
- Här kan man köra rätt fort eftersom första trafikmärket som anger att man kommit till tätorten ligger ganska nära bron. Alldeles fast i kyrkan uppmanas bilisterna gå ner till 40 kilometer i timmen och efter att de rundat kyrkan är de redan framme i centrum. Det har inte funnits så mycket att titta på längs vägen dit.
Mika Varpio tar gärna emot åsikter om hur det nämnda området kunde utvecklas. På nätet finns en enkät som är öppen till och med den 7 februari. Hittills har ett tjugotal personer tagit kontakt.
- Många är besvikna över att den gamla stationsbyggnaden revs, och jag resonerar på samma sätt. Lika obegripligt var det att man byggde infartsbron rakt över en vacker park. Men så gjorde man på 1970-talet.
De som svarat på enkäten har också lyft fram trafiksäkerhetsfrågor och kommit med förslag på lösningar.
Yngve Johansson från Lovisa var den första som kom in till biblioteket på lördag där Mika Varpio var anträffbar under ett par timmars tid för att få in åsikter av dem som inte kan svara via nätet. Johansson och Varpio är överens om att Lovisa inte behöver trafikljus.
- Men lederna för gång- och cykeltrafik kunde utvecklas, säger Varpio.
Fick han bestämma skulle bron vid kyrkan rivas. Åtgärden skulle öppna helt nya möjligheter att använda utrymmet som utgörs av gamla bangården. Den plan som staden redan har för enkelriktad trafik, där infart skulle ske till höger om kyrkan mot Brandensteinsgatan och utfarten från Mannerheimgatan, kunde ganska lätt förverkligas.
- Infarten till en stad är en imagefråga, säger Varpio. Nu är kontrasten för stor mellan det nya, det delvis helt outnyttjade områdena och stadens historiska del som börjar vid kyrkan.
Varpio undrar också om det är vettigt att upprätthålla järnvägen som skär av området som nu är under lupp. För tillfället är det endast hamnen som utnyttjar den och bara ett tåg går där om vardagar.
Angående de nya byggnader som planeras på området intill gamla kartongfabriken säger Varpio att en del av dem är rätt höga. Husen planeras bestå av mellan tre och fem våningar.
- Landskapsbilden förändras och det kan man ha delade åsikter om.
Under våren fortsätter Varpio med sitt diplomarbete.
- Jag har ännu inte sett Lovisa i sommarskrud och jag vill gärna göra det innan jag presenterar mitt slutarbete för Lovisa stad i sommar.
Vill du delta i enkäten? Du hittar den här. Svara senast den 7 februari.