Niall Horan och Louis Tomlinson är häften av den sjungande kvartetten One Direction. Foto: Stefanie Lindroos

Ett känsloladdat musikspektakel

En kombination av klara sångröster och kärleksförklaringar – det är hemligheten bakom hur ett band kan bli störst i världen. För när det gäller One Direction är det inte bara frågan om popmusik. Det handlar framförallt om möjligheter, hopp, drömmar och kärlek i det unga lyssnarhjärtat

On the Road Again Tour 2015
One Direction

Irländsk-brittiska pojkbandet med Niall Horan, Liam Payne, Harry Styles och Louis Tomlinson.

Olympiastadion 27.6

34 000 av de mest engagerade fansen i världen fick på lördagen efter en lång väntan möta sina drömkillar. Niall Horan, Liam Payne, Harry Styles och Louis Tomlinson, tillsammans kända som ultapopulära pojkbandet One Direction, har på fem år erövrat hela världen med sin rena popmusik, klara sångröster och framförallt, vackra leenden. Med sin första konsert i Finland avslutar bandet sin europaturné av On the Road Again Tour 2015 för att nu styra stegen mot USA.

Showen är uppbyggd kring pojkarnas härlighet. Ingen koreografi verkar finnas färdigplanerad för scenen, byggd upp som en catwalk med ramper och upphöjningar. Istället vandrar killarna runt, visar upp sig och gör sig tillgängliga för de längtande fansen. Tillsammans kör var och en i One Direction sitt eget race och tyvärr saknas en naturlig personkemi mellan dem. Det blir plågsamt märkbart i försöken till lättsamma diskussioner mellan låtarna.

Konserten bjuder på ett lojalt samspel mellan bandet och publiken. Med ett förhandsplanerat hav av blommor till låten Night Changes vill de finska fansen göra sig minnesvärda, medan bandmedlemmarna i sin tur ger allt för att visa sin charm och uppskattning genom överflödiga tacktal. Som en gemensam överenskommelse, en ömsesidig kärleksförklaring, sprider sig en stjärnhimmel av ficklampor i publiken när de världskända unga männen sjunger om att inte glömma varifrån man kommer.

Under låtarna torkas det tårar även på sittplatserna längst upp och ett öronbedövande skrik överröstar musiken utan problem. Genom skratt, gråt och hjärtan fyllda av framtidshopp finns de unga fansen där för bandet. On the Road Again Tour 2015 är i första hand inte ett musikuppträdande, det är en världsturné med syftet att möta fansen som suktar efter vardagen där drömkillarna är verklighet.

Det är tydligt att One Direction handlar om känslor framför själva musiken. Alla fyra gruppmedlemmarna sjunger rent och bra och låtarna är jämt klatschiga genom bandets alla fyra skivor. Men det är tur att musiken i sig i det här fallet inte avgör, för akustiken på Olympiastadion imponerar verkligen inte. Dessutom finns det en klar skillnad i uppträdandet av de äldre låtarna i relation till det nyare materialet. Att vårens nyhet om att den femte medlemmen, Zayn Malik, lämnat bandet kan ha något med det plågsamt oorganiserade uppträdandet och den bristande sången i hitlåten What Makes You Beautiful att göra är inte ett helt omöjligt resonemang.

Inga överraskningar erbjuds varken i musikväg eller showmässigt och trots fyrverkerier och bandets pojkiga uppträdande med vattenpistolskrig, banandräkter och retliga kommentarer till varandra på scen ger konserten inte mycket annat än upplevelsen av ett gulligt spektakel.

Men för målgruppen i publiken har konserten onekligen en djupare betydelse. Med 21 låtar och tre extranummer levererar One Direction publikens största önskan: två timmar av det önskeliv varje tonårshjärta i publiken drömmer om. One Direction fyller uppenbarligen ett större behov på den krokiga vägen mot vuxenlivet: drömmen om något större, längtan efter kärlek, upptäckten av något som förändrar ens värld. Det uppdraget fullgör One Direction med avsevärd respekt.

Korrigering 21:44 – One Direction avslutar sin europaturné i Finland, inte världsturné.