Stengods möter skvallerhöna
Den permanenta utställningen på Hörbergsgårdens museum på Stor-Pellinge har över sommaren fått sällskap av Eva Kyrklunds pippir i papier maché och Rune Rikbergs rustika keramik.
BORGÅ Det gäller att se sig för då man kliver över den blankslitna tröskeln till 1800-talshuset Hörbergsgården på Ölandet. Dörröppningen är låg och även om det är mitt på dagen är det skumt inne den tjärdoftande byggnaden där möbler, bruksföremål och redskap ska ge besökaren en glimt av hur livet förr tedde sig i Pellinge. Det är i storstugan – bortom en låg dörröppning till – som öbon Eva Kyrklunds och Lovisabaserade keramikern Rune Rikberg har ställt fram utställningen Från golv till tak.
– Något specifikt tema för vår utställning har vi inte, men vi har diskuterat mycket kring hur trä, papper och keramik bäst kan kombineras, säger Eva Kyrklund som för egen del jobbat mycket med ordlekar
Hon har tagit fasta på stående uttryck som låtit sig transformeras till konkreta bilder, i det här fallet till fåglar och fiskar i trä och i papier maché. I brudsoffan sitter till exempel två skvallerhönor vars pappersmassa blandats av skvallersektionen i Hufvudstadsbladet årgång 1939 och vars stoppning består av papper från sensationsblaskan Seitsemän päivää. Två nyhetsankor – fyllda och prydda av seriösare material från gamla Husis – tronar på en gammal säng.
Pappersanvändare
– Det är stor skillnad på papperskvaliteten på tidningarna från 1939. I början på året var pappret mjukt men senare blev det mycket hårdare. Jag har alltid tyckt om att jobba med trä och i förlängningen också med papper. Papper kan formas till ett så hårt material att det går både att såga och fila.
Skärgården en stor inspirationskälla för henne och den syns, förutom i fåglarna, också i hennes slöjdade träfiskar som även de har sin utgångspunkt i ordleken. Inne i kammaren hänger både näbbgädda, luring, lipsill och surströmming.
– Av någon orsak finns det många fåglar och fiskar med i många skällsord. Jag har bollat med hur de kunde se ut på riktigt.
Fylledialog
Ovanför långbordet i storstugan svajar några fyllkajor som verkar ha siktet inställt på ett "fågelbad", det vill säga en av Rune Rikbergs djupa keramikfat som fyllts med vatten och prytts med naturstenar på bottnen. Det humoristiska upplägget kom duon på som ett sätt att skapa en dialog mellan de uppstoppade fåglarna och keramiken. I och för sig rimmar också Rikbergs karaffer och vinkrus bra med såväl fyllkajor som spillkråkor.
– Jag gör huvudsakligen bruks- och inredningskeramik i stengodslera som jag bränner i hög temperatur. Här ställer jag till exempel ut en keramisk variant på samovaren där insidan impregnerats med en blandning av bivax och kokosolja för att hålla tätt. Kranarna har jag svarvat i ek så när som på några i mässing.
Rustik keramik
Rune Rikbergs är sommarbosatt i Pellinge men ateljén finns i Lovisa. Det är där som hans keramik blir till – nästan till hundra procent på drejskivan. Speciellt med Hörbergsgården i åtanke har han designat ens serie fat på fot, där fatrundeln är formad gips och foten drejad i lera. Gemensam nämnare för faten är förutom formen en rustik glasering i olika färger samt ett enkelt, men väldigt vackert mönster, som diskret följer fatens kanter.
– Jag gör mönstret för hand med en liten metallgrej som jag trycker ner i leran. Sedan putsar jag bort all överlopps, torr lera.
Den aktuella utställningen är Eva Kyrklunds och Rune Rikbergs andra gemensamma. Den förra, Två fårskallar för två år sedan, placerade sig också i Hörbergsgården.
- Ligger på Hörbergsvägen 10 på Ölandet, Stor-Pellinge, är till och med den 16 augusti öppet sommarsöndagar kl. 12–15.
- Museet är också öppet i samband med andra evenemang i gården.
- Utöver den permanenta utställning, som presenterar livet i Pellinge som det var förr, visas i sommar artenom Eva Kyrklunds hantverk och Rune Rikbergs unika keramikföremål i gården.
- Fritt inträde. Guidningar utanför öppethållningstiderna kostar 50 euro per grupp.
- Förfrågningar via intendent för Hörbergsgården, Riitta Tiderman, tfn 040–836 2448.