Nanna Susi fångar ögonblicket
Att måla är en väldigt fysisk process för Nanna Susi som fyller canvasen med ögonblick målade i olja. En serie verk, varav de flesta kommit till i vår, kan ses på Gumbostrand Konst & Form de närmaste månaderna.
SIBBO Helsingforsbaserade konstnären Nanna Susi jagar ögonblicket då hon målar. Temat har gått som en röd tråd genom hennes måleri, hon vill stanna upp och fånga fina stunder på duken – och lita på att bilden som föds är precis den bild som den borde vara.
– Här är den, brukar jag känna då jag målat klart, och så söker jag inte längre efter just det ögonblicket. Jag letar inte efter bekräftelse i målningen, jag är inte osäker utan vet att det moment jag sökt finns där på duken.
Den aktuella utställningen, Hej ögonblick, är hennes andra på Gumbostrand Konst & Form och Nanna Susi är glad över att vara tillbaka. Hon tjusas av den slingrande landsvägen, av den grönskande omgivningen, av känslan av att finna sig i landsbygdens hägn. Men så är hon också svag för speciella ögonblick, har ett ständigt behov av att måla värdefulla stunder i livet.
Ytlig lockelse
Nanna Susi gillar stora ytor; det känns naturligare för henne att breda ut sig än att låta sig begränsas av ett litet format. Också då ögonblicket stiger upp till ytan – det hon tänker föreviga – så är tankarna stora och de överförs till duken med yviga rörelser.
– Jag målar fysiskt. Jag rör mig. Jag omfamnar motivet. Jag målar med känsla. Jag målar meditativt. Det gör att ögonblicket reproduceras exaktare. Jag är nöjd och tacksam över att få vara i ögonblickets absoluta centrum.
Nanna Susi fokuserar på den vita ytan och låter penslarna löpa enligt stundens ingivelse. Den tomma duken får sluka henne när hon målar; hon vill vara så närvarande som möjligt när hon gör det hon njuter mest av. Känslan som hon målar är det viktiga, resten är sekundärt.
Söker substans
– Ögonblicket då jag målar behöver inte leda någonstans, det behöver inte komma till för att min karriär ska få en puff framåt. Det som jag söker är innehåll.
Det behöver inte hända så mycket i en målning tycker Nanna Susi. Motivet behöver inte omfatta detaljer som pekar i någon viss riktning, och många av hennes målningar balanserar på gränsen till det abstrakta.
– Det som jag ställer mig själv när jag står framför duken är filosofiska frågor som berör oss alla. Vad är jag rädd för? Var är döden? Jag grunnar på universella ämnen som stöder målningens kurva. För mig är det viktigt att ge mig hän när jag målar, och det är kanske just det som gör ögonblicket.
Vissa riktlinjer har hon dragit upp för sig själv, till exempel har hon som princip att inte blanda stunder i det förgångna med framtidens drömmar.
Skumt vinterljus
I Gumbostrand ställer Susi ut totalt elva oljemålningar och av dem är det egentligen bara ett verk, Venetsianskt grön från 2013, som omfattar en identifierbar skepnad som föreställer en svart katt. Den dramatiska tavlan är också det enda äldre arbetet på expon, resten är målade under vårvintern med utställningen Hej ögonblick i åtanke.
Speciellt med Nanna Susi är att hon målar enbart i naturljus, och det gäller såväl i ateljén i Kabelfabriken som i den målarstudio hon inrett i en enrummare vägg i vägg med familjens bostad.
– Jag hatar artificiellt ljus. Jag ser vad jag ser när jag målar. Det är skumt i rummet och till exempel vintertid är det svårt att se vilka färger jag blandar. Ibland händer det att de blir starkare än vad jag tänkt mig.
Rastlöst möter lugnt
Flera av hennes motiv präglas av skrovliga, penseldragna, färgtjocka strukturer som fångar upp och fascinerar mer ju noggrannare man studerar motivet.
– Jag har inget emot släta ytor, och motiven uppstår egentligen då rastlösa och lugna partier möts. De tillsammans föder helheten.
Med expon i Gumbostrand har Nanna Susi tagit klivet ut ur en längre, mörk period och här ses betydligt mera kolorism: motiven bär inslag av rött, blått och gult. Motiv som Som du vill och För det mesta är det varmt bjuder på ett brett färgspektrum respektive på solvarma nyanser.
Nanna Susi begränsar inte sitt konstutövande till målningar utan är involverad i diverse konstrelaterade projekt. Hon är bland annat engagerad i nygrundade Ensemble sielutar som är tvärkonstnärligt kollektiv, "en kvinnornas frimurarorden", där kvinnliga konstnärer och kulturarbetare kommer samman och skapar nya kulturyttringar. På Helsingforsdagen den 12 juni är det urpremiär för verket Sanoja joita et haluaisi kuulla, en föreställning på biblioteket i Berghäll som baserar sig på Nanna Susis lyrik.
Just nu pågår också planeringen för en 25 000 kilometer lång tågresa i Kina för fullt. Starten går i Peking och resan görs tillsammans med i den Helsingfors bosatta kinesiskan Canal Cheong-Jagerroos. I projektet ingår två resor, och i Finland rör sig konstnärerna med bil. Resultatet visas bland annat på utställningen Blue and Red och i en dokumentär.
Nanna Susis utställning Hej ögonblick! på Gumbostrand Konst & Form pågår till och med den 30 augusti.