Hon mutar in deckargenren
Johanna Holmströms nya roman är ett tätt thrillerbygge som utspelar sig en miljö hämtad från barndomstrakterna i Sibbo. I Hush Baby har Björnsö blivit det fiktiva Vråkören.
SIBBO Deckare skrivna av finlandssvenska författare är ovanliga. Går man tillbaka till 1920-talet hittar man mysterier skrivna á la Agatha Christie och förstås finns det Staffan Bruuns antihjälte Burt Kobbat. Den stora skillnaden till Johanna Holmströms nya roman, thrillern Hush Baby som utkommer nästa vecka, ligger i fokusen: hon har medvetet valt bort allt vad polisutredningar heter.
– Jag bestämde mig genast för att inte skriva ur polisperspektivet, det finns så många som gör det. Det var också klart att jag ville ha en kvinnlig huvudperson som alltid ligger steget före polisen i sina efterforskningar.
I sin historia ville Johanna Holmströms inte heller vältra sig i våld och ond och bråd död. Hon tror att läsarna fått tillräckligt av den varan och inte orkar med författare som försöker överträffa varandra i hemskheter.
– Jag ville hittar på någonting annat, någonting där det obehagliga ligger i stämningen.
Spänningsbygge
Intressant är att Johanna Holmström inte är någon stor deckarvän. Som yngre tittade hon på deckarserier på teve tillsammans med sina föräldrar, och där snappade hon upp vilka koordinater som behövs för att bygga upp spänningen. Hon läste Edgar Allan Poe och insåg att det är berättelsens uppbyggnad som får nerverna att dallra. Stephen King är en annan strukturell inspirationskälla men annars läser hon inga deckare.
– Thrillergenren är egentligen inte ny för mig, också om jag inte tidigare skrivit en uttalad spänningsroman. Men elementen finns i mina tidigare texter, till exempel min förra roman Asfaltsänglar bjöd på liknande Nordic Noir-nyanser som Hush Baby.
Verklighetsbakgrund
Idén till en renodlad thriller har legat länge och grott hos Johanna Holmström. För några år sedan råkade hon se en notis i gula pressen om att den så kallade armborstmannen släppts ut ur fängelset. Den triggade i gång ett barndomsminne: hon och hennes syskon, som brukade tillbringa hela dagar ute i Immersbyskogarna, varnades för armborstmannen och manades till försiktighet.
– Armborstmannen är verklig. Det var på 1990-talet som han dödade sin mamma med armborst, gömde kroppen i myren och försökte hålla sig undan i en grotta på Björnsö. Det är den historien jag undermedvetet använt mig av, i boken går det till på nästan exakt samma sätt.
Johanna Holmströms hjältinna Robin är barnpsykolog och via sitt jobb ser hon samhällets skuggsida i form av barn som har det svårt. Men själva mysteriet kyttar under välfärdssamhällets polerade yta och i bokens Vråkören med omnejd finns det en tydlig uppdelning i "vanligt" folk och "bättre folk". De som bor i rikemansvillorna frekventerar till exempel inte Kalkstrands bar om kvällarna.
Tydlig platsmarkering
Vråkören är en nästan exakt kopia av det numera Helsingforsannekterade Björnsö. Det är enorma lyxvillor som kantar landsvägen och i Vinqvists butik kan man sticka in på en kopp kaffe eller köpa det allra nödvändigaste.
– Koordinaterna kunde inte vara tydligare. Alla vet att det är Björnsö som beskrivs men jag tyckte det var snällare att döpa om romanens samhälle så att läsaren verkligen förstår att det är fiktion jag skriver.
Det gäller också personerna. Holmström är också noga med att påpeka att hon beskriver påhittade familjers vardag, hon är inte ute efter att döma någons livsstil.
– Platsen är också en huvudperson. Allting händer nästan på ett och samma ställe i boken.
Johanna Holmströms barndomslandskap ligger i Immersby, på andra sidan Nya Borgåvägen, och hela området är väl bekant för henne. Det var en av orsakerna till att hon valde att låta Hush Baby utspela sig just här. Den andra var att hon tyckte det var dags att placera in Sibbo och Östnyland på den litterära kartan där till exempel Österbotten är väl representerad redan nu.
– Ingen skriver om Sibbo, så jag bestämde mig för att göra det. Jag tror att Sibboborna kommer att älska boken, eller i varje fall borde de göra det. Tänk att någon skriver om ens egen miljö med hög igenkänningsfaktor.
Detaljerna viktiga
Grundstoryn i Hush Baby hade Johanna Holmström klar redan då hon började skriva boken för drygt ett år sedan, men ända fram till slutet levde hon också själv i ovisshet om hur det riktigt skulle gå. Hon har mutat in sin thriller enligt genrekonventionens alla regler, till exempel har hon strött ut ledtrådar och spår som får läsaren att rikta sina misstankar år ett visst håll.
Det är orsaken till att hon gått igenom thrillermanuset om och om igen, "säkert trettio gånger", i jakt på lösa trådändar.
– Det är otroligt svårt att bygga upp en spännande historia som håller hela vägen. Minsta lilla detalj kan ha stor effekt och allting måste stämma på slutet – läsaren ska kunna lita på att det blir rätt. Tar man bort en pikuliten del så klappar hela historien ihop.
Fast det är kanske inte hela sanningen. I Hush Baby lämnas många lösa trådar på slutet och får man tro Johanna Holmström så lär det bli en thriller till i Sibbomiljö.
Johanna Holmströms Hush Baby utkommer den 5 maj på Schildts & Söderströms förlag i Finland och på Norstedts förlag i Sverige.