I glappet mellan kropp och själ
Corinna Helenelund, verksam i Borgå och Berlin, ställer ut en samling tankeväckande skulpturer och textilverk på galleri Gamla Kaplansgården i Borgå. I dem undersöker hon det emotionella mellanrummet mellan kropp och själ.
BORGÅ I don't know if it's real but this is how I feel, jag vet inte om det är på riktigt men så här känner jag, heter Corinna Helenelunds utställning på Kaplansgården. Titeln är inspirerad av en låt av rapparen Eminem, och för Helenelund representerar versraden ett hopp, en insikt om att man ofta kunde låta sitt subjektiva jag komma till tals i stället för att gömma sig bakom floskler som "faktum är att"?
– Det subjektiva blir allmängiltigt och ger alla plats att uppleva.
Corinna Helenelund arbetar för det mesta instinktivt och strävar efter att skapa innan hon hinner tänka och formulera sitt syfte. Det ger frihet i skapandet att göra först och analysera vad det blev efter år. Den vägen lyckas hon skapa konst som är en total överraskning också för henne själv.
– Jag jobbar ordlöst och har nödvändigtvis inte ord för en känsla, utan jag känner i de färger och former jag skapar.
Det finns mycket lekfullt i hur hon hanterar det övergripande temat, men bland alstren finns också mycket allvar. Hon läser in känslor i material, färg och form och ofta utgår hon från materialet.
Organiskt material
– Jag använder mig mycket av organiskt material som hampfiber, jord, sten, textil och koppar. I min ateljé i Saxby har jag drivor av material, ibland har materialet en idé i sig och ibland har jag en idé som jag gräver fram rätt material till.
Att skaffa fram materialet är inget problem enligt Helenelund. Som hon ser det är världen full av stoff som väller över en och bara väntar på att återanvändas. I egenskap av bildkonstnär har hon utvecklar ett selektivt seende där hon lyckas plocka upp saker och föremål som passar precis för det hon håller på att skapa just där och då.
Tidigare har Corinna Helenelund jobbat en hel del i lera eftersom hon fascinerats av hur man kan forma lera om och om igen. Efter att ha gått en stenhuggarkurs i Österrike har hon nu också arbetat i sten och ställer ut två alster, ett huvud och ett lårben, formade i sten. Stenskulpturerna är de mest figurativa verken hon någonsin skapat och ingår i en helhet kallad Dust is the Daughter.
– Sten som material är en utmaning för mig. Det utstrålar någonting som jag har svårt att relatera till, något som skapar en distans.
Jordnära färger
I Between Breaths har hon format en serie uppstoppade vågor i en klarblå nyans. Skulpturerna påminner vagt om luftmadrasser. Annars är det mest jordnära färger som Helenelund fastnat för. Till de största verken räknas utställningens namne I don't know if it's real but this is how I feel, en trädliknande, bläckfiskartad skapelse i brun velour – för övrigt samma velour som konstnärens tajts är gjorda av. Skulpturens armar är upphängda i taket och spretar än hitåt, än ditåt.
– Jag känner en mjuk sympati för skulpturen. Den är väldigt ful men samtidigt lätt att tycka om.
Temat I don't know if it's real but this is how I feel är ett som Corinna Helenelund egentligen jobbat med länge, men utställningsobjekten är nya så när som på en knallgul pickup som hälsar besökarna välkomna utanför galleriet. Den hör hemma i en tidigare utställningshelhet, Waiting for the Ocean to Return, och har stått förvarad i en lada i Borgå. Nu fick den komma med en sista gång i "inkastarsyfte".
– Det är roligt att låta utställningen rinna ut i omgivningen. Det är också sätt att få in besökare som kanske inte normala fall går på galleri.
- Född 1985. Uppvuxen i Helsingfors, Munsala och Borgå.
- Utexaminerades från Bildkonstakademin 2013 och har sedan dess bott och arbetet i Berlin och Borgå.
- Har haft soloutställningar i Helsingfors och deltagit i grupputställningar i bland annat Stockholm, Amsterdam, Litauen och Colombia.
- Aktuell med utställningen I don't know if it's real but this is how I feel på galleri Gamla Kaplansgården i Borgå.
- Vernissage torsdag 24.4. kl. 17–19. Utställningen är öppen till och med den 17.5.