Fyra trollkarlar drar varsin historia
Neljä taikuria, fyra trollkarlar, är den gemensamma beteckningen för konstnärskompisarna som ställer ut sina verk på Gamla Kaplansgården i Borgå.
BORGÅ Kimmo Kumela, Pasi Mälkiä, Kalle Turakka Purhonen och Teemu Tuonela träffades i samband med studierna vid Bildkonstakademin och vänskapsband knöts. Sedan millennieskiftet har de ställt ut tillsammans i olika omgångar – bland annat i Helsingfors, Mariehamn och Berlin – och nu står Kaplansgården i Borgå i tur. Den gemensamma nämnaren hittas i viljan av att berätta en historia, det som förenar är "en poetisk grundton i konsten".
– Det magiska ligger i att vi försöker undvika vardagsrealism, Tillsammans är vi något roligare, mer romantiskt, mer tragiskt än så, säger Pasi Mälkiä, en av de fyra trollkarlarna.
Mälkiä är den av utställarna som intresserar sig för sagor och mytiska berättelser. I synnerhet är han fascinerad av sagornas traditionella bildestetik och till exempel odödlighet är ett drag som går igen i hans skulpturer. Ofta beskriver han också kampen mellan känslor eller viljor, till exempel i verket Varjojen mailla har han skulpterat en råtta, halshuggen med svärd i hand.
– Jag gör inte skillnad på däggdjur och däggdjur. För mig representerar gnagaren ett slags människobild och i bakgrunden ligger min egen frustration. Har råttan skurit halsen av sig själv eller fallit i strid?
Dystopi
På ett djupare plan bor en tanke om våld kontra pacifism, rättvisa och orättvisa i Pasi Mälkiäs antropomorfa figurer. Det handlar om en civilisation som håller på att vittra sönder, om apokalyps, om dystopiska landskap. En upprättgående katt med värja har besegrat sina fiender i verket Mutta onko kaikki turhaa?, är allting förgäves?
– I överförd betydelse handlar det om en halvt heroisk man som besegrat sina inre demoner.
Mälkiä identifierar sig med varelserna i sina verk; så är det också en produkt av hans egna tankars projicering – eller en sagofierad version av hans funderingar.
Kalle Turakka Purhonen är den som ställt vardagsrealismen på ända. Han använder gärna returmaterial och i sina konstverk förvandlar han högst vardagliga föremål till någonting annat, till något mer, till något magiskt. I taket på Kaplansgården hänger två enorma vingar i trä.
Synliggörande
En närmare titt avslöjar att verken Pingviininsiipi och Toinen pingviininsiipi är gjorda av gamla glasspinnar.
– Formen kändes naturlig och speciellt glad är jag över alla smutsiga, chokladklibbiga, jordiga, essensstinna pinnar som jag hittat och använt i vingarna. Defekterna gör helheten vackrare.
Ett kaffeträd hör också till Turakka Purhonens bidrag till utställningen. Han har "planterat" sitt kaffeträd i en kruka med kaffebönor som mylla. Trädet? Stammen är konstruerad av använda take away-pappmuggar medan kronan formats av spetsvikta, tomma kaffepåsar.
– Jag vill göra osynliga material synliga och samlar på mig en massa olika föremål. Till exempel i fråga om kaffemuggarna försökte jag föreställa mig hur man på ett så naturligt sätt som möjligt kunde foga dem samman. Jag hittade tekniken och det blev en stapel.
Grönt material, det vill säga påsarna från kaffesorten han råkar dricka hemma, blev trädkronan.
– Det slutliga konstverket korrelerar med ursprunget.
Klisterkonst
För Teemu Tuonela är utställningen på Kaplansgården en personlig jubileumsutställning – han har precis fyllt fyrtio. Han ställer ut en spretig samling konstverk; ett videoarbete där han fotograferat porträtt med mobiltelefon av personer som han sett på teve.
– Televisionen är hela tiden närvarande i våra liv och okända personer som visas i rutan blir på något vis bekanta för oss. De delar vår vardag.
Tuonela ställer också ut en serie intrikata collage. På storlek A4 har han samlat personliga bitar ur sin vardag och fogat ihop foton, föremål, urklipp, ja, nästan vad som helst som han relaterar till. De mesta har han klippt ur gratistidningar, reklamblad, gatuaffischer eller så har han hittat dem någonstans. Fragmenten som fångar hans intresse har en inneboende estetik eller en känsla som berör. Montagens budskap har han kokat ner till "fred, kärlek och död".
– Tavlorna är tillräckligt verkliga men ändå tillräcklig lösgjorda från vardagen för att förmedla innebörden.
Bildversioner
Kimmo Kumelas bidrag till de fyra trollkarlarnas expo är en serie bilder som alla tar avstamp i en enda bild, Kun varjot meissä (skuggorna inom oss), som för övrigt ses i en variant på Kaplansgården.
– Just den bilden satte allting i rörelse och egentligen kan man säga att alla motiv som jag ställer ut är en form av versioner på den.
Kumela jobbar med varierande teknik, han fotograferar, tecknar och målar sin historia. Själv hoppas han att bilderna väcker en historia till liv hos betraktaren.
– Bilderna tillsammans blir ett slags promenad.
- Kimmo Kumelas, Pasi Mälkiäs, Kalle Turakka Purhonens och Teemu Tuonelas samutställning på Gamla Kaplansgården pågår till och med den 19 april.