Akvareller om ris och eld
Elden – levande ljus och lågornas växlingar – har sysselsatt bildkonstnären Senja Vellonen de senaste åren. Nu ställer hon ut skimrande vackra akvareller och kökserotik på galleri Gamla Kaplansgården.
BORGÅ Bildkonstnären Senja Vellonen är fascinerad av ljus och drar sig inte för att oavvänt blicka mot ljuset. Speciellt intrikat finner hon samspelet mellan omgivningen och ljuset som sprids av lågorna från levande ljus. Någonstans där, i gränslandet mellan ljus och eldslåga, doppar hon sin pensel och överför spänningen på duk.
– Jag arbetar ofta i serier med olika teman som grund. Just nu handlar det om eld, om brasor ute i naturen och om brasor i öppna spisar.
I Kaplansgården fyller akvarellerna med eldtema två av rummen och allra färskast är en av tavlorna – det finns många varianter – som avbildar en kandelaber med tända ljus. Elden lever, förändras, skiftar hela tiden och är inget lätt element att fånga på duken.
- Senja Vellonens utställning Akvareller pågår till och med den 22.3. på galleri Gamla Kaplansgården i Borgå.
– Jag är fascinerad av hur kandelabern och ljuset som den utstrålar förändras beroende på omgivningen och beroende på ljusförhållandena. En del har jag målat när det är mörkt, andra när det är skumt och vissa i ljusa förhållanden.
Rött sken
I eldserien ingår också några motiv där Senja Vellonen följt med hur den falnande glöden i ateljéns öppna spis emanerar ett hett, rött sken. Hon har också observerat elden i naturliga förhållanden i samband med att hon tillbringade flera månader på konstnärsresidenset Tuulensuu i norra Karelen. Där hade hon möjlighet att flytta sina målartillbehör bortom ateljéns fyra väggar.
– Jag målar gärna utomhus, det ger mig inspiration att arbeta i närheten av naturen. Jag upplever att jag varseblir mera då jag står ute och målar vid en sprakande brasa.
Samma fascination för elden som element går igen också i hennes utsökt vackra konstböcker varav några finns med på utställningen i Kaplansgården. I de minimalistiska, japanskinspirerade böckerna kombineras det spröda i akvarellen med det fysiska i boken.
– Mina risböcker, som jag kallar dem, är tidskrävande att skapa. Risavtrycken i sig är en utmaning och dessutom binder jag in böckerna själv för hand.
Kökserotik
Senja Vellonen bjuder också på vad en konstkritiker etiketterade som "kökserotik". Bland annat har hon avbildat kronärtskockor, granatäpplen, svampar och bananer – i själva verket har hon målat en hel serie bananer i mer och mindre avskalat tillstånd; vi talar kökserotik i allra högsta grad. Alla bananerna är unika, och totalt finns det flera varianter än det sampel hon nu visar i Borgå.
Åren 2011–2012 tillbringade hon fyra månader på Villa Lante och det är där som en del av hennes matigare alster fötts. Under den italienska vistelsen fastnade hon också för kyrkljus. De finns med på Kaplansgårdenexpon i form av en serie rektangulära akvareller där hon målat ett tiotal smala ljus, samtliga med olika färgsättning, och med en låga som brinner med varierande styrka. De små motiven är nästan som små ikoner.
Senja Vellonen har ställt ut tidigare i Borgå och ville återvända till Gamla Kaplansgården eftersom hon gillar stämningen: "det här är det vackraste galleriet jag vet och det passar mina akvareller."