Pubertalt om pubertetsproblem
Vårens turnépjäs Pubertetsmanual på Unga Teatern riktar sig till högstadier och gymnasier. Efter Esbopremiären på Lillklobb i lördags är frågan om föreställningen är för stereotypisk och ytlig i sitt försök att göra pubertetsproblematik till humorunderhållning.
Puberteten, det himmelska helvetet då ungdomarna tar sina första stapplande steg från skyddad barndom till nymornad självständighet, könsmognad och så vidare sätter i regel sina spår i familj som familj. För somliga är problemen mindre, för andra större, men såväl föräldrar som barn tvingas öppna dörrar de aldrig gläntat på tidigare.
Detta välbekanta fenomen ligger som utgångspunkt i Timo Parvelas bok Murrosikäisen käyttöohje, en bok som i Arn-Henrik Blomqvists dramatisering och regi fått heta Pubertetsmanual i pjäsen på Unga Teatern. Timo Parvela (f.1964) är mest känd som produktiv finskspråkig barn och ungdomsboksförfattare men i egenskap av far till egna barn är han också införstådd i pubertetsproblematiken.
- ★★✩✩✩
- Unga Teaterns turnépjäs i vår.
- Av Timo Parvela.
- Regi & dramaturgi: ArnHenrik Blomqvist.
- Dräkter: Janne Siltavuori.
- Koreografi: Janne Korjuslommi.
- Ljuddesign: Jukka Hannukainen.
- I rollerna: Kristian Thulesius, Frank Skog, Stina Liman, Ylva Edlund, Mika Fagerudd.
- Premiär: 28.2.2015.
- Speltid: enaktare på ca. 50 min.
- För 11 åringar uppåt.
Det här exponeras i föreställningen ur både de ungas och föräldrarnas synvinkel och tar sig uttryck i alldagliga företeelser. Dels handlar det till exempel om hur man som förälder ska väcka en trött och skolled ung person, hur man får den att läsa läxor, hur personen ska klä sig och hur den tillbringar den gemensamma tiden med föräldrarna, dels om vem som egentligen uppfostrar vem.
Tablåer
Pjäsen startar efter ett möte på skolan mellan studiehandledaren Mika Fagerudd och några föräldrar till skolans elever, spelade av Kristian Thulesius, Frank Skog, Stina Liman och Ylva Edlund. Genom "tillbakablickar" ur familjernas hemliv radas ett pärlband av tablåer upp framför åskådaren. I den ena ändan möter vi den ärkekonservativa kostymnissen (Thulesius) som med sin veliga hustru (Edlund) kör med en barnuppfostran från hedenhös.
I den andra ändan befinner sig ensamförsörjarpappan (Skog) som är som en kompis med sonen (Fagerudd). Oförskräckt bjuder han ungdomar på en fest sonen ordnat hemma hos sig på alkohol och cigaretter och skämmer ut sig ordentligt. De unga är på ett högre plan och talar hellre om politik, miljöförstöring och andra världsproblem.
Ylva Edlund och Stina Liman är mor och dotter på kollisionskurs i en familj där den hönsiga, överbeskyddande mamman håller att få spader när hennes femtonåring dyker upp med en pojkvän med körkort, som glömt sina kalsonger i dotterns sovrum.
Klichéaktig
Pubertetsmanual visar att det också finns fiffiga ungdomar och korkade föräldrar. Men det stereotypa, klichéaktiga, självklara, förlegade, överspelade och nästan pinsamma i pjäsen gör att man tycker synd om skådespelarna. Vart försvann den insikt, värme och aha-upplevelser man vant sig att se på Unga Teatern? Det häftiga slutet med en skicklig Thulesius i en breakdansscen är bra men känns utlyft ur helheten.
Så tyvärr, trots en själarnas gemenskap är Pubertetsmanual varken någon Vårens uppvaknande av Frank Wedekind eller Victor eller När barnen tar makten av Roger Vitrac.
Förhoppningsvis ser pjäsens unga målgrupp på föreställningen genom andra glasögon och upplever den komik som ska vara drivmedel i föreställningen. Men riktigt säker är jag inte.