Karriären tog fart med flygande fiskar
Erik Bruun, 88, har hunnit med det mesta sedan hans karriär som konstgrafiker och affischmakare tog fart på 1950-talet. Nu ställer han ut på galleri Colmio i Borgå.
BORGÅ Ifall man kännetecknar en framgångsrik konstnär som någon vars verk har hög igenkänningsfaktor och daglig närvaro så fyller Erik Bruun kriterierna. Under sin över sextio år lång karriär har han format allt från affischer och logotyper till frimärken och sedlar. En enkel princip ligger som grund för framgången, åtminstone om man får tro konstnären själv.
– Man måste skissa motiven så att de fungerar i samma format som en tändsticksask, då fungerar de också i affischformat. Hemligheten heter simplifiera.
Anmärkningsvärt är att vi fortfarande köper sextiotalets hitprodukt Jaffa med en nästan oförändrad etikett, och att vi fortsättningsvis förknippar den leende Saimenvikaren med Finlands naturskyddsförbund. Bruuns bilder är otroligt skicklig gjorda, men så har han också alltid bemödat sig om att gå grundligt tillväga – historierna bakom affischerna är smått otroliga de också.
Den om hur han köpte hem ett kilogram citroner och började experimentera med frukterna är väl en klassiker vid det här laget. Det var så som Jaffa-etiketten föddes, den första 1956. På samma sätt blev också nyversionen till för två år sedan.
Leende vikare
Men historien om Saimenvikaren är kanske mindre känd. Den ligger som grund för hans i eget tycke viktigaste affisch. Sälen är också hans framgångsrikaste motiv någonsin, affischen har tryckts upp i 44 000 exemplar.
– Det var 1971 och Saimenvikaren konstaterades vara utrotningshotad. Jag ville göra någonting för vikaren och gick till akvariet i Tammerfors där det fanns en östersjösäl som fick fungera som modell. Jag var dagens första besökare och sälen blev ivrig då jag ställde mig och tittade på den – den hade varit ensam hela natten. Jag skissade för fullt och sälen simmade upp till ytan emellan för att ta luft och kom sedan ner tillbaka för att titta på mig. När jag var klar vände jag bilden mot sälen och den log mot mig!
Erik Bruun kontaktade Finlands naturskyddsförbund för att kontrollera om sälar verkligen kan le. Det ställde de sig rätt tveksamma till men affischen gillade de och ville ha den som sin symbol. Det slutade med att naturskyddsförbundet tryckte upp affischen, sålde den för 10 mark styck och gav 1 mark per affisch åt konstnären.
– Det var en otrolig grej. Affischen med sälen – som ler – säljs fortfarande i dag.
Björn på två ben
Erik Bruun har alltid gillat att rita djur men vill inte tävla med fotografier. I stället tecknar han med otrolig detaljrikedom. Berömd är också hans björn som står på två ben – "det var så de hälsade på mig då jag kom till Högholmen, de trodde visst att jag hade mat med mig". Hans lax, också den ritad efter levande modell, är väl bekant den med. Den gången fick modellen lov att ligga utanför fönstret i en temperatur på minus 2 grader för odörerna inte skulle bli för plågsamma för konstnären.
Och så var det historien med de flygande fiskarna. På femtio- och sextiotalet vistades Erik Bruun från arbetets sida mycket i Lappland, i trakterna kring Enare träsk. Redan då flög man till Ivalo och på planet noterade han ofta många sportfiskare som hade svirvelspöna med sig på planet i påsar. Bruun fick en snilleblixt och skissade en flygplanskropp där nosen var en större fisk och motorerna under vingarna bestod av två mindre fiskar.
Flygfisk gjorde succé
– Jag visade skissen för Finnair men de rynkade på näsan. "Hör nu herr artist, här har vi offrat miljoner på att göra reklam för hur bekvämt det är att flyga och nu ska vi sälja biljetter till en fiskstinkande luftfarkost." De köpte inte motivet.
Men Erik Bruun gav sig inte även om finansieringen fattades. Han lyckades prångla in sig på tryckeriet Piirtopaino (som också tryckt Jaffa-affischen) och utverkade tillstånd att skapa litografin direkt på tryckstenen.
– Affischen med de flygande fiskarna utsågs till årets affisch och trycktes upp i stor på bild på Helsingin Sanomat och i ännu större bild i Hufvudstadsbladet. De ringde direkt från Finnair och frågade hur mycket affischen kostar, det blev dubbelt pris.
Affischen trycktes sent omsider upp i 9 000 exemplar. De flygande fiskarna var en vändpunkt, de gav Erik Bruun den slutgiltiga gnistan och konsthobbyn blev hans yrke.
Natur och kultur
Naturen har ända sedan barndomen i Viborg och på Karelska näset legat honom nära om hjärtat och det syns i de hisnande vackra affischer som han skapat under gemensamma sloganen Forest Finland och Flora Fennica.
– Brödfödan har jag fått via skogsindustrin.
Utöver de många naturmotiven har han också skapat otaliga affischer bland annat för turiständamål, för olika städer och för diverse kulturhändelser. Bland annat har det blivit en mängd affischer, samt logon, för operafestivalen i Nyslott – "det finns säkert hundra olika sätt att rita Olofsborg"
Erik Bruun skapar fortfarande. Så sent som för några veckor sedan blev han klar med sitt senaste projekt, en affisch för festivalen Pori Jazz som firar 50-årsjubileum 2015.
– Visst är det roligt att vara i ropet ännu som 88-åring.
Erik Bruun på galleri Colmio i Borgå den 21 november till och med den 18 januari 2015. Galleriet är öppet onsdag-fredag kl. 12–17, lördag-söndag klockan 12-16.