Lars Sund övertygar igen som driven epiker
Bland våra finlandssvenska författare inmutade sig Lars Sund en obestridlig plats i förarsätet med sin österbottniska trilogi Colorado Avenue, Lanthandlerskans son och Eriks bok. Nu är han tillbaka med första delen i en ny trilogi, den brett upplagda "historiska skrönan Tre systrar och en berättare.
Det är svårt att komma ifrån tanken hur nästan allt författaren Lars Sund vidrör får ett gyllene skimmer. I sin senaste bok En morgontrött fågelskådares bekännelser från 2010 lyckades Lars Sund förena en djup insikt om ornitologi med spirituell och underhållande läsning om något så klavbundet som fåglars liv och leverne.
l den nya romanen är det igen epikern Lars Sund som tar sig ton så det skallar i berget. Djupt förankrad i den österbottniska myllan har romanen ändå en väl tilltagen utsikt ut mot vidare vidder i ett Finland som mödosamt banar sig väg från efterkrigsåren fram till 1960-talets mitt.
Tre systrar
Tre systrar och en berättare handlar om tre kvinnoöden medan berättaren är en icke namngiven krigsinvalid och bomskötare som vevar upp och ned järnvägsbommarna vid en korsning i en österbottnisk småstad, med största sannolikhet Jakobstad.
Samtidigt skriver denne bomskötare en berättelse som de facto utgör den föreliggande romanen. Och han gör det i samspråk med en kråka som bestämt signalerar vad den tycker om texten. Kråkan tjänstgör också som ett utmärkt verktyg när Sund mellan verserna gör finska och finlandssvenska uttryck begripliga för i språkliga krumelurer mindre initierade läsare.
Huvudpersonerna är tre unga kvinnor som också fått huvudrollerna i Tjechovs Tre systrar, en scenisk klassiker som den lokala amatörteatern sätter upp hösten 1948. Men föreställningen inhiberas minuterna innan ridån går upp, en av skådespelarna dör inne i teaterhuset och katastrofen är ett faktum.
Tre livsöden
Det oaktat sammanfogas kvinnotrions fortsatta livsöden av den ofullbordade produktionen och den vänskap dem emellan som sakta växer fram.
På det här sätt lyfter Lars Sund elegant fram dels Finlands utveckling mot ett allt modernare samhälle, dels de då rådande skillnaderna mellan samhällsklasserna.
Folkskolläraren Ulla-Maj Norrgrann är av lägre medelklass, en prudentlig och ansvarsfull ung dam som med sin kommande man, en bilmekaniker, bygger eget hus, emigrerar till Amerika för några år, för att igen återvända till hembygden.
Margit Boström är överklasskvinnan, sedermera hustru till direktör Göran Schalin. Hennes på ytan så glamorösa liv som barnuppfostrare, föreningsmänniska och hemmafru grumlas av slitningar i äktenskapet och en känsla av att livet rinner henne förbi - tala om paralleller till Tjechovs Tre systrar.
Lägst ned på den sociala skalan finns den intressantaste personen i trion, Iris Myllymäki, latrinkusken Skitu-Kalles dotter, som blir en uppburen skådespelerska och regissör.
Mustigt galleri
Vid sidan av dessa personer förekommer en hel del andra ofta mustigt avporträtterade människor, en misslyckad diktare, direktörer, mm.
Favoriten är nog den manhaftiga regissören Mirjam Bergbom, hon som med sitt burdusa sätt, sina våldsamma kötteder och sitt ständiga cigarillrökande, lever för teatern och dem hon satts att undervisa i skådespelandets svåra konst. Under en sträv yta och väl tilltagen barm klappar ändå ett hjärta av guld.
På berättarhumör
Lars Sund är en språkets och berättandets trollkonstnär som till synes lekande lätt skapar stämningar som varierar från gapskratt till djupt berörande tårar. Nästan på varje sida förekommer ett uttryck man är beredd att skriva ned, helt enkelt för att det är så bra och träffande.
Sund är med andra ord på ett strålande berättarhumör då han med hjälp av anekdoter, skrönor, historia och fiktion ger rikligt med substans åter en berättelse som via kronologiska hopp fram och tillbaka i tiden ändå ringlar sig fram mot ett slutmål som fortsätter i två kommande böcker om Finland under 1900-talets senare hälft och 2000-talets första decennium.
Tre systrar och en berättare
✭✭✭✭☆
Författare: Lars Sund.
Utgiven på Schildts & Söderströms förlag, 538 sidor.
Första delen i en trilogi som fortsätter i två romaner om Finland under 1900-talets senare hälft och 2000-talets första decennium.