En konstens ikon framme på Didrichsens
Efter en paus på femton år finns igen en finländsk presentation av norrmannen Edvard Munchs konst. Didrichsens konstmuseum visar ett femtiotal målningar och fotografier av den som konstens ikon karakteriserade konstnären.
HELSINGFORS. Utställningen Edvard Munch - Livets dans ger profil åt en konstnär som med sin produktivitet och sitt snabba sätt att reagera på varierande stilriktningar genom en helt egenartad expressiv bildvärld fortfarande fascinerar dagens publik. Och talar vi om Edvard Much talar vi också om symbolism, expressionism och ett pointillistisk verklighetsmåleri. Munch hörde internationellt sett till de centrala konstnärerna i början av 1900-talet.
Det var i slutet av 1981 Edvard Munch (1863 - 1944) återvände från en tvåårig stipendieresa till Paris, där symbolismen framstod som allt intressantare för honom. Förståelsen var emellertid minimal bland samtida vänner, han började dricka alkohol, blev deprimerad och såg hallucinationer.
Skriet
En vandring utanför Kristiania (Oslo) blev upptakten till en av hans kanske mest kända målningar Skriet.
"Över den gråblå fjorden hängde moln, röda som blod och tungor av eld. Mina vänner drog sig längre bort och ensam, darrande av ångest, förnam jag naturens stora skrik", kan man läsa i konstnärens "programförklaring" till konstverket.
Edvard Munch var nämligen som många andra stora skönsjälar, såsom Gustaf Fröding inom den svenska litteraturen, ansatt av psykisk sjukdom. Skriet återfinns på Didrichsens, visserligen som litografi, men visar med sina virvlande linjer på en konstnär som visste, kunde och vågade göra det han ville uttrycka. Det sägs att Skriet i dag är lika känt som Mona Lisa.
Största delen av utställningen utgörs av oljemålningar från Munch museets Stenersen-samling, kompletterat med verk från Norges nationalmuseum, Thielska Galleriet, Prins Eugens Waldemarsudde, Göteborgs konstmuseum, Åbo konstmuseum och Ateneum. Totalt ett trettiotal oljemålningar och ett tjugotal grafikverk presenteras.
Titelverket
Livets dans som gett utställningen sitt namn tillhör Stenersamlingen.
Munch målade verket efter ett försök att komma på fötter efter den laddade kärleksaffären med Tulla Larsen. Förhållandet gick i väggen på grund av att Munch ansåg att den sexuella lusten omintetgjorde hans skaparkraft. Resultatet var att han tog sig till en klinik i Guldbrandsdalen och där målade Livets dans med sina dansande människor i förgrunden och en sommarexteriör med hav och träd i fonden, en målning där varje färg symboliserar olika livsskeden.
Andra suggestiva litografier är Dödskyss med en kvinna och en dödskalle och målningen Vampyren och Melankoli där motivens dramatik talar för sig själv. Edvard Munchs måleri är i dessa verk mera ett uttryck för konstnärens inre känslor än en yttre verklighet.
En annan Edvard Munch stiger fram då han efter en nervklinikvistelse återvände till Norge. Han tog nu ett steg mot en ljusare och mer verklighetsförankrad bildkonst, målade impressionistiskt och dekorativt med en motivkrets förankrad både i landskap, porträtt och arbetarbilder.
Didrichsens konstmuseum är värd ett besök. Museet publicerar i samband med utställningen boken Edvard Munch - Elämän tanssi med artiklar om konstnären och foton av presentationens centrala bildkonst. Som utställningens beskyddare fungerar Norges drottning Sonja.
Edvard Munch - Livets Dans
På Didrichsens konstmuseum, Granviksgränd 1, Helsingfors.
Ett trettiotal oljemålningar och ett tjugotal grafikverk presenteras.
Pågår till den 1 februari 2015.
Öppet tisdagar - söndagar kl. 11-18.