Muterade skulpturer berör bara sporadiskt
Tommi Toijas vanskapta skulpturer på Amos Andersons konstmuseum vill veterligen tala till oss genom känslornas språk. Det lyckas bara sporadiskt.
Mutatis mutandis, som utställningen heter, faller delvis tillbaka på Tommi Toijas (f. 1974) sätt att tillverka sina keramikskulpturer.
I pressmeddelandet betonas att det handlar om skulpturer som bränts en gång och går sönder, eller söndras, om delar som kombineras och förvandlas med hjälp av gips, målarfärg och redan existerande föremål – vad som råkar finnas till hands.
"I de senaste skulpturerna lever glasyren sitt eget liv i ugnen så att slutresultatet är en överraskning också för konstnären. Skulpturernas oortodoxa födelse, sammansättning, söndrande och återuppbyggnad, gör att motivet kan förädlas och varieras i oändlighet, vilket har gett utställningen sitt namn Mutatis Mutandis, förändrade förändringar. Som ett resultat av mutationerna skapas intressanta tablåer och berättelser som betraktaren lätt kan ta till sig". Månne det?
Tidigare under karriären var Toija känd för en produktion där de små människorna var oskyldiga, barnsliga, storögda med stora huvuden, och de känslor de uttryckte var lätta att identifiera. "I de muterande figurerna kommer livets mörkare sidor fram. Förvridna, också vanskapta drag och skenbara missbildningar med sina brister eller sin förvuxenhet skapar illusioner av främlingar, en folkhop från en annan dimension. Tillsammans utstrålar de något lite skrämmande och hotande, men som individer är deras rörande drag fortfarande identifierbara", framhålls det i texten om utställningen.
Berör inte
Det är svårt att uppfatta något berörande eller vekt i Toijas skulpturer. De deformerade, förvridna människofigurerna är i motsats till exempel Viggo Wallenskölds målningar med stympade människor som verkligen talat till våra goda sidor, mestadels motbjudande.
Det här gäller både de så kallade Främlingarna, skulpturer i knähöjd och litet högre som finns församlade i en klunga på golvet i nedre våningens huvudutrymme och Fragement, människoansikten i keramik, upphängda på väggarna intill. Mest tilltalar Studier, Tommi Toijas teckningar i blandteknik på papper med samma motiv som i skulpturerna.
De deformerade, ibland halvblinda och stympade figurerna, ibland med dödskallar och benknotor som rekvisita, bildar ett makabert sällskap. En barockinstallation av större format finns med i kollektionen på Amos Andersons konstmuseum, men vill man se en riktigt stor skulptur av Tommi Toija ska man besöka Slottsbassängen vid Salutorget. Där står den 8,5 meter höga Bad Boy, en jätte som urinerar i hamnbassängen, ursprungligen tillverkad för friluftsutställningen Open Art i Örebro i Sverige.
Vid sidan om
Tommi Toijas produktion presenteras förutom på Amos Andersons konstmuseum och på Salutorget i Helsingfors också på Forum. På köpcentrets Forum Platform på tredje våningen visas Toijas skulptur Borta med vinden från mitten av augusti fram till den 12 januari nästa år.
I samband med utställningen på Amos A visas en dokumentärfilm över Tommi Toijas konstnärskap, för regin 2013–2014 svarar Topi Heimonen.
Mutatis mutandis
✭✭☆☆☆
Amos Andersons konstmuseum.
Skulpturer av Tommi Toija.
Pågår 15.8 - 27.10. 2014.
Öppet: måndag, torsdag, fredag kl. 10-18, onsdag 10-20 och lördag-söndag 11-17.