Teatersuget spöke rör om på Ofeliaberg
Treåriga Vandateatern Rampfeber har vind i seglen. Nyskrivna Primadonnan på Ofeliaberg skiljer sig markant från de sago- eller musikaliskt betonade uppsättningar som brukar erbjudas på de finlandssvenska sommarteatrarna.
Ett bra manus, entusiastiska skådespelare och god regi gör berättelsen om en hädangången scenernas primadonna (Kia Lundberg-Kankare) som ställer till det för en familj som hyr in sig på semestervistet Ofeliaberg till en alltigenom njutbar föreställning. Premiären på Midgård i Vanda var i tisdags.
För manuset svarar författaren och Steinerläraren Anna Gullichsen (f.1956). Hon var en av de grundande medlemmarna i sånggruppen APA 1986, från vilken Sås och Kopp föddes, men är kanske mest känd för sina hittills fyra barnböcker om Saga Blom. Dessutom har Gullichsen skrivit pjäserna Svansen i vädret 2003 för Å-teatern i Sjundeå och Det var en gång en klockare 2010 till Sjundeås 550-årsjubileum.
Regissören Dan Idman har med andra ord kommit till ett rätt färdigt dukat bord, till en genomarbetad text, som han med sin teatervana vidarebearbetat till en treaktare, som trots längden på över två timmar håller hela vägen.
Gengångare
Primadonnan på Ofeliaberg har både drag av komedi, satir och thriller och börjar väldigt oskyldigt. En huvudstadsfamilj med mor (Carola Åkerlund), far (Karri Kaksonen) tonårsdotter Kajsa (Ida Flemmich), sonen Kalle (Peik von Essen) och hunden (Stina Kankare) hyr Ofeliaberg som semesterbostad av en fastighetsmäklare (Ulla Bergström).
Modern är van att styra och ställa, fadern att lyda, medan barnen har taggarna utåt med vetskap om trädgårdsarbete, husmanskost och avsaknad av tv. De vill ta "första dösän" tillbaka till stan.
Snart får familjen annat att tänka på. I ett av rummen huserar Primadonnan på Ofeliaberg, ett livs levande spöke, som drömmer om tiden på tiljorna och vill delta i en sista stor pjäs för och med de nyinflyttade. Till de hädangångna hör också en grå trädgårdstomte (Henrik Wickström), som försvinner och manifesterar sig efter behag, till i synnerhet moderns bestörtning.
Pappa Putte hittar rummet där den osynliga primadonnan bor, inklusive hennes teaterrekvisita, och blir i de rådande kalla vinddragen inspirerad att skriva en pjäs för sig och sin familj. Den skall uppföras på hans stundande 60-årsdag. Medan teaterdräkter svävar i luften, en gammal trattgrammofon går på av sig själv och annat spöklikt försiggår i environgerna går handlingen fram mot en tokrolig final då familjen sätter upp sin pjäs. Onödigt att avslöja för mycket, men det blir kaos och allt ser just så ut när ingen hunnit öva och misstagen avlöser varandra.
Hyllning
Primadonnan på Ofeliaberg är en lurig, intelligent och humoristisk hyllning till teatern som konstform och passar bra Rampfebers ensemble. Ett roligt inslag med skuggteater bara förstärker intrycket.
I pjäsen ingår också smarta tvetydigheter som får en att tvivla över Primadonnans rätta jag, och att husets hund - och publiken - ser henne är inte långsökt, hundar brukar se det övernaturliga som människan inne uppfattar.
Pjäsen karakteriseras av utmärkt skådespel med en extra eloge till Kia Lundberg-Kankare som primadonna. Den riktar sig till vuxna men litet äldre barn har också behållning av föreställningen, som definitivt är värd en närmare bekantskap.
Pjäsen visas som gästspel på Gammelgården den 19 och 23 augusti i samband med att Ingå firar 120-årsjubileet av den första friluftsteatern som uppfördes där på Vesterkulla gård i augusti 1894. Också Tryckeriteatern i Karis får ett besök i september.
Primadonnan på Ofeliaberg
✭✭✭✭☆
Med teater Rampfeber på Midgårds ungdomslokal, Midgårdsgränden 6 i Vanda.
Manus: Anna Gullichsen.
Regi: Dan Idman.
I rollerna: Ulla Bergström, Peik von Essen, Ida Flemmich, Karri Kaksonen, Stina Kankare, Kia Lundberg-Kankare, Henrik Wickström, Carola Åkerlund.
Premiär: 3.6.
Treaktare på drygt två timmar inkl. två pauser.
Visas: 5, 9, 10 & 12.6. samt den 25& 30.9. och den 1, 7 & 8.10. kl. 19 på Midgård.
Gästspel på Gammelgården i Ingå 19 & 23. 8. samt på Tryckeriteatern i Karis den 23.9.