Svart snö över tre uteliggare
Svart snö faller i tunga sjok över scenen, den fastnar på de tre uteliggarna och bildar mörka drivor på golvet i Lars Noréns enaktare Under med finlandssvensk premiär på Sirius Teatern i lördags. Låt vara att snön är plast, teater är ju illusionernas konst och livet ibland en nog så mörk spegelbild av en ständigt närvarande död.
Geni- eller idiotförklarad, Lars Norén väcker åtminstone känslor med sina pjäser. Minns ännu mycket bra Sirius Teaterns urstarka fyra och en halv timmar långa opus Personkrets 3:1, tillkommen ungefär samtidigt med Under från 1998 - också den en pjäs där Norén blottlägger människoöden från samhällets bottenskikt.
Berlinstationerade regissören Anders Carlsson och koreografen Andriana Seecker satte i december 2012 upp den Fassbinderinspirerade föreställningen I only want you to love me, or: Fascism will triumph! på Teaterhögskolan. Nu återkommer duon i Under med en av de då medverkande svenska femteklassarna, nuvarande magistern i skådespelarkonst Wilhelm Grotenfelt på scenen, tillsammans med Sirius Teaterns veteraner Paul Olin och Paul Holländer. Grotenfelt gör för övrigt också rollen som Jesus i den andra Via crucis-uppsättningen i Borgå på långfredag.
Bra rollspel
Pjäsen är inte lättillgänglig och man kan man tycka vad man vill om den, men det skall först som sist betonas hur skickligt denna skådespelartrio gestaltar pjäsens rusmedelsmissbrukare och knarkets påverkan av människan. För Holländers del är det inte fel att tala om hans bästa rolltolkning.
Det som börjar i hänryckning, fortsätter i ett krälande på golvet i ultrarapid och utvecklar sig vidare till några dramatiska utbrott med sadistiska inslag, där den starkaste tar för sig. Men framför allt imponeras man av hur Grotenfelt, Olin och Holländer blir en slags exekutörer av ordens koreografi, där dels en nonsensdialog, dels religiösa ordbilder växlar om med varandra.
Från extas till tillnyktring
Pjäsen framstår som begriplig om man uppfattar den som att allt från rörelsescheman till ord bildar byggstenar för en större konstruktion som illustrerar knarkruset stadier.
Själva kicken, extasen av ett artificiellt injicerat rus, möter publiken genast i början då teaterröken står så tät att man knappt ser scenen mellan de två publikläktarna och rockmusiken dånar på medan Grotenfelt, Olin och Holländer river loss. Och när Wilhelm Grotenfelt kort därefter på ett oefterhärmligt vis introducerar pjäsen, gör han det med knarkarens livlösa, döda röst som okontrollerat far upp i falsett.
I följande fas knackar verkligheten redan på genom knarkdimmorna, kroppar krälar över golvet, allt är ett stort och smärtsamt inferno av tillnyktring och abstinens. Varje fråga som ställs är lika obegriplig som svaret, ingen förstår egentligen någonting, obetydligheter förstoras upp, missförstånd är legio.
Så inte undra på att när dimmorna äntligen viker undan, när eftertankens kranka blekhet grinar en i ansiktet, då kommer ruelsen och dödsångesten krypande men också ett berörande famlande efter något positivt och glädjande, om det så har ett ansikte av Frälsaren som för Paul Olin eller av ett kvinnobröst som för Paul Holländer.
Humor och musik
En bisarr humor genomsyrar ställvis Under som när Holländers scenkaraktär ynkligt utbrister att han håller på att dö och Olins svarar, att vad har det nu för betydelse, det finns så många som inte ens har fötts ännu.
Klassisk musik till tonerna av en stråkkvartett av Beethoven samt ljud- ljus och rökeffekter ger ytterligare dimension åt en experimentell pjäs med ordentligt av tuggmotstånd. Att Under knappast är något för teaternybörjare säger sig självt. Å andra sida är det ganska uppenbart att det är ett helt annat klientel som söker sig till Sirius Teaterns föreställningar. Och visst bjuds det på sällsynta karameller bara man inte tuggar dem i sig med papperet på.
Under
✭✭✭✩✩
Sirius Teatern, Styrmansgatan 13.
Regi & koreografi: Anders Carlsson & Andriana Seecker.
På scen: Paul Olin, Paul Holländer, Wilhelm Grotenfelt.
Ljus: Ada Halonen
Premiär den 25.1.
Föreställningens längd: enaktare på c. 2 timmar.
Visas ännu 14 ggr t.o.m. den 8.3.