Androgynt. Den dramatiske Jorma Uotinen i nätstrumpor, rock och högklackat. Foto: Egil Green.

Konsten att spänna en vid dramatisk båge

Den huvudsakligen som dansör och koreograf bekante Jorma Uotinen iklädde sig den karismatiske sångfågelns roll på sin debutkonsert i Borgå, Voila! Jorma Uotinen, på Konstfabriken i torsdags. Med sin mörka röst och starka scennärvaro visade Uotinen, som i veckan beviljas ett femårigt konstnärsprofessorsstipendium, att han behärskade konsten att spänna en dramatisk båge.

Voila! Jorma Uotinen

✭✭✭✭☆
Dramakonsert med Jorma Uotinen och Trio Avec i Konstfabrikens Fabrikssal den 19.9. kl. 19.
Sång: Jorma Uotinen.
Ackompanjemang: Jari Hakkarinen, piano; Petri Ikkelä dragspel &b bandoneon; Helena Paavola cello.
Sånger av Edith Piaf & Marlene Dietrich, Kurt Weill och Jari Hakkarainen.
Pågår 1 t 15 min.
Biljetter i förköp på Lippupiste.
Arrangör: Borgånejdens musikinstitut.

Konserten med sånger av Edith Piaf, Marlene Dietrich, Kurt Weill och Jari Hakkarainen blev en intensiv publiknära och tidvis till och med berörande upplevelse av en artist som visste att krydda anrättningen med genomtänkt speakning och uttrycksfull koreografi.
Med avstamp i Berlin och riktning mot Paris tog Uotinen publiken i en slutsåld Fiskarssal med på en resa där humor varvades med dramatik - eller som senkonstnären själv uttrycket det - med sentimentala klichéer.
Nu är det så att det som kallas musikaliska "klichéer" vanligtvis också är utmärkt vacker och bra musik, öppen för många tolkningar. Det här syntes genast i början när Jorma Uotinen sjöng Marlene Dietrichs Ich hab noch ein Koffer in Berlin för att fortsätta med andra fina örhängen.
Piaf i topp
Jorma Uotinen har en djup röst som när den är som bäst känns både mjuk och varm. Bäst passar den till franska chansoner. Pricken på i:et var musik Edith Piaf gjort till evergreens och då framför allt La vie en rose och Non, je ne regrette rien. I dessa sånger spelade Jorma Uotinen ut hela sitt musikaliskt-dramatiska register så det kändes i hjärttrakten.
Att den dramatiska bågen blev allt spändare och med androgyna inslag betydde att det längre fram följde klädbyte från röd hatt och kostym till frack, vid kravatt, nätstrumpor och högklackat. På slutet kom också en svartfjädrad huvudbonad fram och skratten de ekade.
Att konserten blev så bra berodde också på de fina arrangemangen och skickliga ackompanjatörerna, Trio Avec med Jari Hakkarinen vid flygeln, Petri Ikkelä på dragspel &bandoneon och Helena Paavola på cello.
Nytt uttryck
Jorma Uotinen blev offentligt sångartist i början av 2000-talet då han sökte efter nya uttryck och kom att träffa Jari Hakkarainen, vars stämningsfulla sånger Uotinen också framförde under konserten.
Jorma Uotinen har två gånger tidigare besökt Konstfabriken i konsertsammanhang som en i publiken.  I en intervju inför konserten betonade Uotinen hur glad han var att äntligen själv få sjunga i Borgå. Publiken trivdes helt uppenbart med konserten så glädjen delades säkert av alla i publiken.