Varför blommat det inte?

★★★★✩

Faktabok om trädgård.
Av Agneta Ullenius.
Illustreringar: Jurek Holzer, m.fl.
Norstedts förlag, april 2013, 185 sidor.

Nu kliar det i fingrarna på alla trädgårdsvänner. Frökataloger är lästa, fröna beställda och anlända. I soliga fönster står redan blomfrön och gror inför den trädgårdssäsong som vi alla väntar på. Möjligen har du tid att kasta en sista blick i dina manualer och trädgårdsböcker. En snabb hjälp kan du få av nykomlingen i samlingen; Varför blommar den inte? Skriven av Agneta Ullenius och illustrerad av bl. a Jurek Holzer, Norstedts förlag, 185 s
Ullenius säger i förordet att det som trädgårdsvänner ägnar sig mest åt är problemlösning. Bokens innehåll är uppbyggt av 300 frågor och svar, som ingått i Svenska Dagbladets nättidning under de senaste åren.

Tio kapitel

Frågorna och svaren är bearbetade och ordnade i olika ämnesområden. Vid en hastig första överblick kan en van trädgårdsbokläsare konstatera att många väsentliga och aktuella frågor tas upp.

Till en början kan innehållet te sig en aning splittrat men efter ett tag hittar du tråden. Boken omfattar tio avsnitt och det första avsnittet har namn efter bokens titel, Varför blommar det inte? Avsnittet inleds med ett allmänt resonemang kring frågeställningen och fortsätter med ett femtontal frågor, ställda av trädgårdsvänner kring det aktuella temat.
De övriga kapitlen handlar bland annat om jord och gödsel, lökväxter, beskärning, första hjälpen osv. Alla kapitel är uppbyggda efter samma struktur med allmänt resonemang och därefter läsarfrågor.

Frost och sol

Konceptet med att bygga upp innehållet efter läsande trädgårdsodlares problem verkar fungera. Du hittar en hel del frågor, som berör dina egna odlingar eller drömmar.
Frågan är konkret formulerad och svaret kort och lättillgängligt. Ett aktuellt exempel gäller vintertäckning och växtens överlevnadsförmåga under kalla frostnätter och gassande sol under dagen. Detta har ju drabbat våra växter i mars. Den förutseende odlaren har redan under hösten lagt ner ett galler kring ömtåliga växter t.ex. hortensior, och fyllt mellanrummet med torra löv eller liknande. Låt i så fall täckningen vara på till början av maj. Särskilt hortensian men också andra växter, som blommar på gammal ved bör skyddas för kylan under vintern.

Viktigt är ju också att skydda växten för starkt solljus under dagen. Särskilt rosor, klematis och spaljerade fruktträd kan frysa och dö under mars-april månad. När vårsolen gassar skjuter växten skott och knoppar trots att det är tjäle i jorden. När det blir minusgrader på nätterna fryser de garanterat. Vårens snabba kast mellan starkt solgass och frostkalla nätter har varit en utmaning för trädgården.

Pelargonerna hör alltjämt till våra käraste blommor såväl ute som inne. Nu grönskar sticklingarna på fönsterbrädet och det är dags att kickstarta fjolårets nedklippta skötebarn. Det är viktigt att de får mycket ljus. Det tar ändå tid för dem att börja blomma. Ett tips är att vänta med näring på våren tills de börjat växa ordentligt. Den gammaldags pelargonen blommar nämligen bäst om den är litet svältfödd och får kämpa litet grann för sin tillvaro.

Spisaska

När snötäcket har lättat är det dags att se till våra odlingsjordar och rabatter.
Behöver gödsel myllas ner, kalka eller inte kalka och nyttan eller vådan av spisaska i trädgården? Aktuella frågor inom kort. När det gäller spisaska rekommenderas aska under bärbuskar och fruktträd och även i rabatter som komplement till annan kväverik gödsel. Askan är basisk och höjer PH-värdet och kan därmed användas i stället för kalk. Vedaskan ska helst vara ren och inte uppblandad med allehanda avfall. De flesta växter mår bra av aska i små mängder.

Lökväxter

Det kan vara bra att veta att snödroppar, dessa härliga vårtecken, mår bra av att planteras som plantor på våren. Övriga lökväxter planteras så tidigt på hösten att de hinner rota sig. Däremot kan tulpanlökar grävas ner ända fram tills tjälen sätter stopp för spaden.

Baggar i liljorna

Detta tillstånd drabbades undertecknad av i fjol. I kapitlet, Första hjälpen, kan du läsa om dem samt mycket annat som slår till och gör dig alldeles rådlös. De röda baggarna är s.k. liljebaggar. De är glupska och förökar sig som galningar. Både larver och baggar äter upp liljan. Det gäller, enligt Ullenius att hålla utkik efter dem redan på våren, plocka bort dem och krossa dem mellan fingrarna. Ingenting annat hjälper. I kapitlet kan du läsa mer om de små odågorna som undertecknad  har ett nästan personligt hatförhållande till. Jag tänker hålla mig beredd från det att den första liljan skjuter upp.
I slutet av boken finns vidare lästips och webbtips men framför allt ett uttömligt växtregister. Genom att börja här kan du hitta lösningen på dina speciella utmaningar. Frågorna aktualiserar livet i trädgården under hela växtsäsongen och ger dig också förslag till lämpliga växtalternativ för dina behov. Ingen dålig satsning för trädgårdsentusiasten, som vill veta mera.

Marianne Green