Irvine Arditti och Emil Holmström bjöd på mästerligt musicerande. Foto: Mikael Green.

Från väst till öst i rasande tempo

Fredagens tidiga Avantikonsert bjöd på ett mångsidigt program. Roope Mäenpääs finurliga fanfar som nyligen har filats under en kurs av Jukka Tiensuu och Jouni Kaipainen inledde kvällen. Irvine Arditti och pianisten Emil Holmström bjöd skickligt på en otroligt rytmiskt virtuositet då de tog sig an Paul Schoenfields Who Let the Cat out Last Night.

BORGÅ. Schoenfield som är känd för att blanda klassiskt med jazz och klezmer, har i det här stycket gått ytterligare ett steg vidare genom att ta med country. Resultatet är ett högst omväxlande svängigt stycke.
Iannis Xenakis Dhipli Zyla som ursprungligen är skriven för violin och cello fick här en fräsch tappning då den nu framfördes av Holmström vid flygeln och Arditti på violin. Arditti  använda så gott som hela violinens register i detta stycke. Än använder han stråken för att sedan knäppa med fingrarna till att föra ett gnisslande läte högt upp i registret. Då han angriper de mest polyrytmiska partierna kan han inte låta bli att knycka med nästan hela kroppen. Som lyssnare är det också en utmaning att sitta stilla.

Antimusikaliskt

George Anthell njöt som ung storligen av sitt rykte som stygg gosse komponerade då det sällsynt dystra och påträngande stycket Violinsonat nr 1. Han var då bara drygt 20 år gammal.
Verket bygger på repetitiva rytmiska idéer och spelas nästan uteslutande högt. Pianot används på sina ställen mera som en trumma än som ett piano, medan man hör innovativt gnissel och skrap från violinen. En unik ”antimusikalisk” sonat som mera återspeglar surrande av industrimaskiner snarare än specifika melodiska eller harmoniska koncept.
Man märker att Anthell hade påverkats av Igor Stravinsky. I Arditti och Holmströms händer fick verket ett lyft i de snabbare partierna.

Efter paus var det dags för Witold Lutostawskis Dance Preludes för klarinett och piano. De fem partierna som verket består av är baserade på polska folksånger. Ett mycket mångsidigt stycke med allt från snabba glissandon till lugna mellandelar och sedan galna krossrytmiska partier där pianot ganska modalt och improvisatoriskt blandas med klarinetten. Kvällen avslutades med ett finländskt uruppförande av Jukka Tiensuus Nous.

Mikael Green

Från väst till öst
Avantisalen fredagen den 28.6. kl. 18.
Avanti.
Irvine Arditti, violin.
Emil Holmström, piano.