Konventionell. Carl Dørnberger målade Liggande kvinna 1888. Foto: privat samling.

Med bohemkonstnärer i Paris

Deras vänskap innebar ett konstnärligt brödraskap men det sträckte sig längre än så. Under Axel Galléns och norrmannen Carl Dørnberger färgstarka studietid i Paris mot slutet av 1800-talet gav de också varandra handräckning i krogslagsmål och berättade i förtroende om kärlekslivets vändningar.

ESBO
Ja, de nordiska konstnärernas parisiska bohemliv står i fokus på Gallen-Kallela museet nya utställning Finnegutten och grötmålaren. De nordiska konstnärsbohemerna. Det centrala i utställningen är just vänskapen mellan Axel Gallén (1865-1931) och Carl Dørnberger (1864-1940) eftersom nytt arkivmaterial om kamratskapet i form av brevväxling i dag finns till förfogande.

På utställningen ingår därtill verk av flera samtida nordiska konstnärer, var och en med sin egen bohemiska historia. Presentationens konstnärer är Elin Danielson-Gambogi (Finland), Carl Dørnberger (Norge), Albert Engström (Sverige), Akseli Gallen-Kallela (Finland), Sven Jørgensen (Norge), Eero Järnefelt (Finland) och Emil Wikström (Finland).

Studiekamrater

År 1884 anländer en tjugoårig Axel Gallén till Paris för att studera konst och ta ut svängarna i livet. Liksom kollegerna såg han ned på det borgerliga och hittade snabbt en själsfrände i den ett år äldre Carl Dørnberger. Konstnärsbohemernas vardag bestod av studier vid akademierna, penningbrist och nattliga eskapader i konstens huvudstad. Man sökte motiv för konsten i oförskönade vyer, på gator och kaféer, framhålls det i utställningens pressmeddelande.

En annan välkänd konstnär med Borgå som hemvist, som samtidigt studerade i Paris, var den närmare tio år äldre Albert Edelfelt (1854-1905). Han var synbarligen rätt väl insatt i finneguttens och grötmålarens eskapader och gav också uttryck för det med orden:

– Han (Gallén) bor tillsammans med en norrman som är en likadan vilde som han själv. De är radikaler, tappra och modiga, synd bara att de filosoferar mer än de målar.

Om Gallen-Kallela inmutade sig en synlig plats i konsthistorien redan under sin livstid hamnade Dørnberger längre ut i marginalen. Grötmålare eller inte, han var ingen oäven konstnär, dessutom han var synnerligen produktiv.

På utställningen märks några fina målningar som La revolt social från 1894 där Dørnberger ger fokus åt gatornas hungriga trashankar i hela sin misär. Mera konventionella är nakenstudier av kvinnor, som i målningen Liggande kvinna från 1888 och Naken från samma år. I kollektionen återfinns också en stämningsfull pastell av kortspelare i kvällens sena timma, ett vinterlandskap från början av 1900-talet och ett självporträtt från 1909.

Gallen-Kallela representeras på utställningen bland annat av en modellstudie av två kvinnor, porträttet Bohême av konstnärskollegan Dørnberger samt ett självporträtt jämte landskapsmålningar.

Beträffande Elin Danielson-Gambogi fastnar man för målningen I ateljén med en mörkhyad naken man samt Slutad frukost där en ung kvinna tar sig en cigarett efter maten.
Missa inte heller Eero Järnefelts blyertsteckningar av en kvinnlig nakenmodell och av Axel Gallén från 1886-1888. I övre våningen roar Albert Engstöm med karikatyrer från den legendariska skämttidningen Strix. Här finns bland annat det klassiska motivet där Kolingen bakom fönstret höjer flaskan åt två förnäma sprättar som avnjuter middag på restaurang. Hans legendariska ord är : "Putell på er grevar och baroner".
Utställningen pågår till den 1 september 2013.

Finnegutten och grötmålaren. De nordiska konstnärsbohemerna.
Centreras på Axel Gallén och Carl Dørnberger.
Medverkande konstnärer: Elin Danielson-Gambogi (Finland), Carl Dørnberger (Norge), Albert Engström (Sverige), Akseli Gallen-Kallela (Finland), Sven Jørgensen (Norge), Eero Järnefelt (Finland) och Emil Wikström (Finland).
På Gallen-Kallela museet.
Gallen-Kallela vägen 27, 02600 Esbo.
Pågår 18.5. - 1.9. 2013
Öppet dagligen kl. 11-18.