Händels Messias oratorium övades med solisterna i domkyrkan. Verket uppförs i Lovisa den 23 och i Borgå den 24 mars kl. 18. Foto: Kristoffer Åberg.

Messias till domkyrkan… med ett års fördröjning

BORGÅ. Egentligen var det tänkt att uppföra Georg Friedrich Händels Messias-oratorium inne i domkyrkan som en direkt fortsättning på passionsdramat Via Crucis i Borgå i fjol.

Messias skulle ha varit kronan på verket, så var tanken, men både fysiskt och praktiskt gick det ju inte att genomföra. Därför framför vi oratoriet den här påsken i stället.

Det säger Eric-Olof Söderström, dirigent för oratoriet och därmed för den trettio musiker starka Lojo stadsorkester, för Borgå Oratoriekör på åttio sångare och för fyra solister.
Händels Messias-oratorium uppförs lördagen den 23 mars i Lovisa kyrka och söndagen den 24 mars i Borgå domkyrka. Det inleds kl. 18 båda kvällar.

Alla känslolägen

Söderström karakteriserar det tredelade verket som musik för alla känslolägen. Oratoriet följer i det stora hela Jesu liv från födelse till korsfästelse och uppståndelse. Egentligen börjar det redan med en profetia om Messias ankomst medan slutet är en återspegling av kristendomens tro på en allmän uppståndelse och gudsrikets slutliga seger. Mest känt är oratoriet för sin Halleluja-kör som avslutar andra delen.

Messias-oratoriet börjar med en ljus och glad musik som lutar över mot det mörkare när vi är framme vid påskens händelser. Sedan, när kören faller in med Halleluja, blir stämningen på nytt ljusare. Och så fortsätter det. Hela slutparitet är en enda lovsång.

Det är i år femte gången kantor Eric-Olof Söderström dirigerar påsmusiken i Borgå. Traditionen är som bekant betydligt längre och har föregåtts av påskoratorier med Ilmo Riihimäki som dirigent.

Händel kunde… sin sak

Som solister i Messias medverkar sopranen Tuuli Lindeberg, kontratenoren Teppo Lampela, tenoren Mats Lillhannus och basen Risto Pulkamo. Borgåkantor Reidar Tollander deltar på orgel. Kollegan Mikael Helenelund svarar för körinstuderingen.
På repetitionen i början av veckan deltog Mats Lillhannus och Risto Pulkamo. Lillhannus har sjungit som solist i Messias några gånger medan Pulkamo deltar första gången. Båda är överens om att Händel visste vad han gjorde.

– Alla solister har mycket att stå i, men Händel kunde sin sak och har komponerat en lättillgänglig musik, säger Lillhannus.
Pulkamo håller med och tillägger att det är en mångsidig musik publiken bjuds på.
Eric-Olof Söderström tycker att Borgå domkyrka kanske är aningen bättre än Lovisa kyrka i akustisk hänseende medan det igen inte finns något som hindar sebarheten i Lovisa kyrka.

– Jag hoppas publiken bekantar sig med texten i förväg. Messias-oratoriet uppförs på engelska men i programbladet finns också en svensk och finsk översättning.

Händels Messias-oratorium uruppfördes 1742 i Dublin. I sin ursprungliga version pågår det i cirka tre timmar, nu är det nedkortat till två timmar med en kort paus emellan.
Biljetter i förköp till Lovisakonserten får man via Lovisa församlingar och kulturbyrån. Till Borgåkonserten pågår förköp på Kompassen, tfn 019-020 69 2250 och på Borgånejdens musikinstitut, tfn 019-520 2549. Biljetter får man också en timme före konserten vid dörren. Borgåförsamlingarna och musikinstitutet står för arrangemanget i Borgå.

 

Messias-oratoriet

Uppförs i Lovisa kyrka 23.3. kl. 18.
Uppförs i Borgå domkyrka 24.3. kl. 18.
Av Georg Friedrich Händel (1685-1759).
Komponerat 1741. Uruppfört 1742 i Dublin.
Medverkande: Borgå Oratoriekör, Lojo stadsorkester.
Solister: Tuuli Lindeberg, Teppo Lampela, Mats Lillhannus, Risto Pulkamo.
Dirigent: Eric-Olof Söderström.
Organist: Reidar Tollander.
Körinstudering: Mikael Helenelund.
Biljetter: 23/18 euro.
Förköp: Lovisa församlingar och kulturbyrån (konserten 23.3.).
Kompassen tfn 019-020 69 2250 (konserten 24.3.).
Musikinstitutet 019-520 2549 och en timme före konserten vid dörren.
Längd: c. 2 t. inkl. en kort paus.
Arr. Borgånejdens musikinstitut i samarbete med Lovisa församlingar, Lovisa kulturväsende, Borgå evangelisk lutherska församlingar.