Sibbo utvecklar digital service
Digitaliseringen ska göra kommunens verksamhet billigare och bättre.
SIBBO Studiebesöket i danska Århus var väl använd tid, säger kommundirektör Mikael Grannas som återvänder till vardagen med en rad idéer och inspiration för kommunens digitala utveckling.
Färska exempel på hur man i Sibbo redan infört digital service är besök i hemvården, som numera dokumenteras med mobiltelefonen, och videoinspelningar på webben. Med videofilmernas hjälp vill man bli bättre på att informera om processer som är på gång, innan besluten har fattats. Invånardelaktighet är en viktig ingrediens när kommunen ska digitaliseras.
– Möjligheterna till ytterligare delaktighet är många. Sigridsparken som planeras vid ån i Nickby är ett exempel där invånarna skulle kunna tas med redan i planeringen för att diskutera parkens utformning. Kommunen skulle kunna ordna en talkodag där invånarna får vara med om att plantera blommorna som de själva har valt. Sådana projekt har de i Århus, det handlar inte om stora pengar men de leder till att samhörigheten ökar och vandalismen minskar.
Givetvis kommer service inom till exempel social- och hälsovård, och utbildning utföras av människor, precis som nu. Men inom förvaltningen och den service som kommunen ger där finns mycket att vinna när digitaliseringen går vidare. Enligt Mikael Grannas måste man inom kommunerna definiera om hur man jobbar.
Kommunens anställda är i nyckelposition när det gäller att genomföra den digitala processen. Man kommer att lära sig nya sätt att arbeta och nya metoder för att möta sina kunder – invånarna.
– Fritt skapande fungerar sällan när man sitter i sina egna rum. Därför är tanken att vi ska kunna flytta arbetet till en gemensam lokal, där anställda från olika sektorer då och då jobbar tillsammans. Ur gemenskapen föds nya tankar och idéer.
Ärenden ska skötas digitalt
I Mikael Grannas vision innebär digitaliseringen framför allt en öppnare kommun, där invånarna ges möjlighet till en smidigare och snabbare information och service. Målsättningen är att åttio procent av kontakterna mellan den offentliga sektorn och invånarna ska skötas digitalt i framtiden. Ett konkret exempel är att kunden ska kunna följa med hur en bygglovsansökan framskrider.
– Prioriteten kommer att ligga på det digitala, men det är klart att de som inte kan, eller vill, hantera sina frågor digitalt ska ha en möjlighet att sköta det på annat vis. Men för deras del kan det betyda trögare service.
Innan det här är förverkligat i Sibbo har sex sju år hunnit gå, men det är viktigt att skapa visionen nu, säger Mikael Grannas.
I Århus kommer man att snart inviga ett jättekomplex där kommunens verksamhet samlas under ett tak. Riktigt så stora fysiska förändringar har inte Grannas tänkt att Sibbo kommun ska genomföra.
– Men själv fantiserar jag om att biblioteket skulle kunna utvecklas till ett vardagsrum för invånarna med kafé, mötesrum och dataskärmar. Där skulle också en del av kommunens anställda möta och vägleda invånarna, och samtidigt se vad som fungerar otydligt i kommunens kommunikation med invånarna.