Kunder besvikna när Aktia stänger
LOVISA Bankkunder fanns det gott om på plats när kontoret öppnade. Servicetaxins rutt går på torsdagar via Forsby centrum.
I kontoret bjöds på avskedskaffe. Majoriteten av kunderna var besvikna över beslutet att stänga kontoret.
– Det harmar verkligen att kontoret stänger, då det finns ett kundunderlag i Forsby. Beslutet är ett bakslag för landsbygden. För min del blir jag tvungen att åka till Lovisa enkom för att sköta mina bankärenden, säger Tua Vihavainen. Hon besöker ofta bankkontoret, bland annat för att lyfta pensionen.
Brita Lindqvist sköter bankärenden med direktdebitering, och är ofta på rörlig fot. Därför påverkas hon inte direkt av att kontoret stänger.
– Men jag gillar inte att kontoret stänger. Speciellt pensionärer behöver anlita kontorets tjänster.
Ändrat kundbeteende
Bankdirektör Nina Lökfors säger att då Forsby är en tillväxtort har man väntat med beslutet att stänga kontoret.
Bland annat har man testat olika alternativ för att locka kunder till banken, till exempel genom att hålla kvällsöppet.
– Trots att antalet inflyttade ökat i Forsby märks det inte som ett ökat kundunderlag i banken.
Det är speciellt yngre kunders beteende som har förändrats, man sköter bankärenden via internet eller i samband med uppköpen i Lovisa.
– Många kommer till kontoret i Forsby på grund av den personliga betjäningen. Personalen betjänar hädanefter kunderna i Aktia i Lovisa.
Nina Lökfors tillägger att kunderna inte behöver köra till Lovisa för att ta ut pengar. Man kan lyfta kontanter i samband med ett besök i den närliggande livsmedelsaffären. Dessutom kan man utnyttja bankens telefonservice.