Sugen på en Volvo Ocean Race-båt?
Är du sugen på att köpa en begagnad Volvo Ocean Race-båt för drygt två miljoner euro? Glöm det, om du inte vill tävla! Båtarna ska ut igen i nästa Race.
– De är mycket pålitliga, säger Nick Bice, båtchef i tävlingen.
Jordenruntseglingen Volvo Ocean Race har för första gången gjorts med identiska båtar. Det ger både lägre kostnader för de deltagande teamen, och mer fokus på besättningens prestationer.
– Med en enhetlig båtdesign är det lättare för folk som inte seglar att förstå tävlingen. Då handlar det om att människorna ombord ska få båten att gå så fort som möjligt, säger australiern Nick Bice, som är chef för båtservicen inom tävlingen.
Gärna fler båtar
Delar till tävlingsbåtarna byggs i olika länder, och sätts samman till färdiga fartyg i Storbritannien.
– En helt ny båt kostar omkring 41 miljoner kronor (över fyra miljoner euro). För en begagnad får man nog betala drygt 20 miljoner kronor (drygt 2 miljoner euro), tror Bice.
De sju båtar som just seglat jorden runt är de enda som byggts av typen Volvo Ocean 65.
– Ett stort beslut för oss är om vi ska bygga några nya båtar till nästa race, som startar 2017. Vi ser gärna fler startande. Men det blir knappast mer än tio team, säger Nick Bice.
Mycket byts ut
Han tror inte att en nybyggd båt kommer att ge besättningen fördel gentemot konkurrenterna, mer än möjligen rent psykologiskt.
– Mycket kommer att bytas ut, som kanske mast och segel. Det kan även bli små förändringar i designen. Vi ska försöka göra båtarna lite lättare, och vill också gärna producera förnybar energi ombord, resonerar Nick Bice.
Det svenska teamet SCA ser positivt på att tävlingsbåtarna är enhetliga, i stället för att utvecklas av respektive team inom ett reglemente. Inte minst kostnadsmässigt.
– Jämfört med förra tävlingen har nog kostnaden för båten och dess utrustning minskat med 20–30 procent, gissningsvis. Men då är också båten lite mindre, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.