Cristoffers klippare gör 60 knyck
Cristoffer Martin från Sibbo har sysslat med gräsklipparrace sedan fyra år tillbaka. Då årets säsong drar i gång i slutet av februari står Martin och hans klippare med säkerhet på startlinjen.
– I år har jag för avsikt att köra hela FM-serien på sex deltävlingar, säger Cristoffer Martin.
Han har emellertid ett stort problem.
– För att kunna få FM-poäng måste man ha tre kuskar i teamet. Så om det finns personer som är intresserade av motorsport och tycker om att skruva och meka så är det bara att ta kontakt.
Cristoffer Martin tävlar i Leikkuri Le Mans, en uthållighetstävling för gräsklippare på tre timmar där det team som inom nämnda tidsfrist avverkat det största antalet varv koras till segrare.
– Hittills har mamma (Maria) och pappa (Stefan) fått fungera som inhoppare men jag skulle gärna föredra att ha stallkamrater i min egen ålder.
Startade i Sibbo
Det är i år exakt tio år sedan man började syssla med gräsklipparrace i Finland. Grenen introducerades av Sibboborna Patrick Lindahl och Mikael Bergdahl, som fortfarande håller i trådarna för hela serien.
– Den ursprungliga idén var att syssla med motorsport som alla skulle ha råd med, säger Patrick Lindahl.
Under årens beräknar Lindahl att ett femtiotal gräsklipparstall kommit och gått. För tillfället lockar en enskild tävling i FM-serien 10-15 stall till startlinjen.
– På vissa håll har verksamheten blivit mera proffsig med stall som av importören fått allt från klippare och köroveraller sponsorerade.
Deltävlingar i Östnyland
Årets FM-serie inleds på isen i Lavia träsk den 28 februari.
– I motsats till de övriga deltävlingarna handlar det i Lavia om en tävling som tar tolv timmar i anspråk. Av den anledningen lockar den också internationella gäster och hittills har vi fått in anmälningar från bland annat Luxemburg, Estland och England.
Det slutliga tävlingsprogrammet kommer att slås fast först i samband med premiären i Lavia, men Lindahl berättar att två av årets FM-deltävlingar med högsta sannolikhet kommer att avgöras i Östnyland.
– Preliminärt finns en deltävling i Lovisa inprickad strax före midsommar medan finalen i månadsskiftet september-oktober eventuellt avgörs på motocrossbanan i Lugnäs i Sibbo. Det beror helt på hur det går med de ansökningar om miljölov vi lämnat in, säger Patrick Lindahl.
Femton hästkrafter
Cristoffer Martin berättar att det i tiderna var just Patrick Lindahl som väckte hans intresse för grenen.
– Han var min slöjdlärare i skolan och delade ut broschyrer om en tävling i Paipis. Jag blev direkt intresserad, hittade en begagnad gräsklippare på nätet och började köra.
För tillfället rattar Cristoffer Martin en Yard Pro-gräsklippare med en motor på femton hästkrafter.
– Den kommer upp till topphastighet på 60 kilometer i timmen. Men det finns betydligt snabbare klippare än det här: i Kalajoki för ett par år sedan var det en estländare som noterades för hela 87 kilometer i timmen.
Sällsynt med skador
I Leikkuri Le Mans-serien finns det två olika klasser; en klass mer eller mindre avsedd för standardklippare och en öppen klass.
– I standardklassen får man bara göra smärre modifieringar medan man i den öppna klassen, där jag också kör, får göra lite större ändringar på sin klippare.
– Klippbordet ska naturligtvis avlägsnas och så har jag satt in en ny framaxel och bakaxeln har låsts. Efter det är det bara att gasa på, den enda utrustning som krävs är hjälm och högskaftade skor.
Det finns ingen standardlängd på tävlingsbanorna i ett gräsklipparrace men banorna brukar i regel vara mellan 400 och 800 meter långa.
– Banorna brukar vara rätt så krokiga så man kommer in så ofta upp till höga hastigheter. Kanske det är anledningen till att det sällan förekommer några allvarligare skador. En bruten arm är den allvarligaste incident jag vittnat under de fyra senaste åren.