Carlström hjälper nya toppcyklister
Kjell Carlström cyklade som proffs i tio år. Nu hjälper han finländska löften att nå ut i Europa. – Jag tror det händer mycket inom finländsk cykling inom de närmaste åren, säger han.
Efter att Kjell Carlström lade av har Jussi Veikkanen varit den enda finländaren på den högsta nivån inom proffscyklingen. Men han kan snart få sällskap av fler finländare.
Borgåbördiga Joonas Henttala, 23, gör sin andra säsong i Team Novo Nordisk, som håller till på den andra högst nivån, Pro Continental, och har redan inlett säsongen i Filippinerna. Björneborgaren Matti Manninen, 22, skrev i höstas på för brittiska Pro Continental-stallet Team Raleigh.
– Jag tror det händer mycket inom finländsk cykling inom de närmaste åren, säger Carlström som numera är sportdirektör i det schweiziska proffsstallet IAM Cycling.
– Det är rätt folk på rätt platser, det sker förbättringar inom cykelunionen och det satsas mer på unga cyklister.
Finländare ut i Europa
Tillsammans med några andra aktiva cyklister grundade Carlström föreningen Fincycling, som arbetar för att hjälpa unga finländska cyklister framåt i karriären. Med hjälp av föreningens kontakter får finländska juniorer möjligheten att tävla i tuffa lopp ute i Europa.
– Problemet är att det inte finns tillräckligt många bra juniorer för att kunna ordna bra tävlingar i Finland. Genom att delta i tävlingar utomlands får juniorerna lära sig hur det går till i större tävlingar, de får erfarenhet av tävlingsresor och de skapar kontakter, säger Carlström.
– Tanken är att de ska kunna bo hemma och tävla utomlands.
Förra årets kärngrupp bestod av tio U19-cyklister, men sammanlagt var det sexton cyklister som fick möjligheten att tävla utomlands via Fincycling. Det blev sammanlagt trettioen tävlingsdygn. Den här säsongen är det nio cyklister i U19-gruppen.
Flera av förra säsongens U19-cyklister har fått erbjudanden utomlands ifrån. Joonas Henttalas lillebror Niklas Henttala, 18, går över till svenska amatörstallet Blitz-Merida, medan Tammerforscyklisten Marko Tapioniemi överväger ett erbjudande från Frankrike.
Carlström är själv tränare för Borgåbon Aleksi Hänninen och Helsingforsbon Ville Hirvenoja. Hänninen fyller 19 i april och för hans del blir det närmast aktuellt med ett närmare samarbete med Estlands U23-cyklister.
– Åtminstone har killarna ambitioner, säger Carlström om sina adepter.
Det var bara ett par kvinnor som tävlade via Fincycling förra året. Det är ont om begåvade damjuniorer.
– Vi har fokuserat på att göra en sak i gången bra och nu koncentrerar vi oss på U19-pojkarna. Vi kanske kan utvidga verksamheten om några år, säger Carlström.
World Tour-licens
Carlström själv bidrar så aktivt som han hinner. Han har precis återvänt från Australien, där han tillbringade tre och en halv vecka. Hans stall IAM Cycling deltog i etapploppet Tour Down Under och Cadel Evans avskedslopp Cadel Evans Great Ocean Road Race.
IAM Cycling fick World Tour-licens inför den här säsongen, vilket ställer större krav på organisationen och innebär hektiska dagar för Carlström. Men samtidigt underlättar World Tour-licensen på många vis, för nu är stallet garanterat en startplats i alla de stora endagsklassikerna och etapploppen.
Förra året beviljades IAM Cycling ett wild card till Tour de France och Vuelta a Espana. Men det här blir första gången som stallet deltar i Giro d'Italia, som var ett av Carlströms favoritlopp.
– Vi har ett mycket intressant lag för girot. Sébastien Reichenbach är en ung kille som vi tror har bra chanser att klara sig i sammandraget.
Tillbaka i Borgå
IAM har fem sportdirektörer som turas om att leda stallet i tävlingarna. Den här säsongen jobbar Carlström under Giro d'Italia i maj, men hoppar över Tour de France i juli.
– Mathias Frank är vårt starkaste namn i touren. Jag tror han skulle ha varit bland de tio bästa om han inte fallit och brutit benet förra sommaren.
Under sin aktiva karriär bodde Carlström i Schweiz, men nu har han slagit sig ner med frun Linda och barnen Lukas och Oliver strax öster om Borgå. De bygger ett nytt hus, som Carlström hoppas står färdigt före jul. Oliver, 5,5 år, har redan lärt sig cykla och Lukas, 3, lär sig cykla med en sparkcykel.
Framtida namn för touren?
– De säger de ska bli cyklister. Men det säger väl alla.