Christians självbyggda fartmonster gör konkurrenterna gröna av avund
BORGÅ. Hemma i garaget har Christian Valtonen från Borgå i all tysthet mekat med något alldeles speciellt i flera års tid. Nu är hans projekt - en självbyggd banbil - äntligen på slutrakan och resultatet är ett riktigt fartmonster som putsar banrekord.
– I fjol på hösten satte jag nytt banrekord för bilar med kaross på Botniaring och den här säsongen inledde jag senaste veckoslut på Kinnekulle Ring i Sverige. Där förbättrade jag det tidigare rekordet i min klass med nästan fyra sekunder, berättar Christian Valtonen.
Valtonens ekipage är byggd på karossen av en Mazda RX7 av årsmodell 1995. Det är egentligen där som likheterna med den japanska gatubilen tar slut. Eller vad sägs om en motoreffekt på närmare 800 hästkrafter och en topphastighet på över 300 kilometer i timmen.
– Bilens ursprungliga Wankelmotor har ersatts av en rak fyracylindrig Nissanmotor med turbo och med undantag av taket är chassins alla delar av kolfiber.
– Nämnas kan också att bilen fyller den Internationella Bilsportsförbundet FIA:s säkerhetsföreskrifter med allt från störtbågar till skumsläckare och har samma säkerhetsutrustning som exempelvis WRC-bilarna i rally.
Christian Valtonen tävlar i så kallad Time Attack som är en av de mest kraftigt ökande motorsportgrenarna i världen. I sin enkelhet handlar det om att på en motorbana köra emot klockan - den snabbaste föraren tid vinner.
– Tävlingarna påminner om F1-tävlingar med uppvärmning och två olika tidskörningar samt en final eller SuperLap, där men efter ett uppvärmningsvarv ska försöka göra en så bra varvtid som möjligt, berättar Valtonen, som tävlar i den snabbaste klassen Pro, som tillåter mest förändringar och ombyggen på bilarna.
– Till skillnad från formelvärlden tas också insatserna i tidskörningen i beaktande så att man med seger såväl i finalen (25 poäng) och tidskörningen (20 poäng) kan få maximalt 45 poäng från en tävling.
Att Christian Valtonen utan ekonomiskt stöd och hemma i garaget lyckats bygga en banbil som går fortare än de stora fabrikernas racerbilar är helt otroligt.
Valtonen är naturligtvis själv både stolt och belåten med det han fått till stånd men medger att det under årens lopp krävts massor och åter massor med arbete.
– Det har lagts ner 5 000 arbetstimmar på den här bilen. Och sedan 2009 har varje slant - jag menar precis varje slant - gått till det hör projektet, säger Valtonen.
För tillfället ser det ljust ut för Valtonen Motorsport. Under påskhelgen visades bilen upp i samband med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i närheten av Jönköping.
– Bilen fick grymt mycket uppmärksamhet och bland annat en top-10 placering. Det kändes bra, i synnerhet som det handlar om Nordens största bilmässa, säger Valtonen.
Visitkort
Att Christian Valtonen därefter på Kinnekulle Ring, som är en av Sveriges äldsta racingbanor,förbättrade det gamla banrekordet med bred marginal har lett till massor av nya kontakter och också nya samarbetsavtal.
– Den här bilen fungerar ju som företagets visitkort. Vi har redan några svenska samarbetspartners som vill att vi ska tävla inför 50 000 människor på Mantorp i Sverige och Rudskogen i Norge. Dessutom finns det planer på att köra på legendariska Brands Hatch i England på hösten och att efter årsskiftet åka till Texas i USA.
– Vårt mål är att kunna köra hela den inhemska serien i klassen och också de stora tävlingarna i Sverige och Norge men i grund och botten handlar det ju om att få det ekonomin att gå ihop, säger Valtonen.
Redan som ung visste Christian Valtonen att motorsport skulle bli hans gren. Han sysslade visserligen som junior med mångsidig idrott, bland annat bandy i Akilles, men redan som 20-åring tog motorsporten merparten av hans tid.
År 2001 grundade han företaget Valtonen Motorsports och han har under årens lopp etablerat sig som ett välkänt namn inom motorsporten i Finland. Nu hoppas han att den nya bilen ska ge företaget uppmärksamhet i ännu större utsträckning än tidigare.
– Det här är ju faktiskt bara en demobil eller en prototyp. Om jag kunde göra allt från början så finns det vissa saker som jag nu vet att jag kunde göra på ett annat sätt. Jag har faktiskt tre stycken Nissan RX7:or på gården som väntar på sin tur.
Är bilen till salu?
– Naturligtvis.
Och priset?
– Om någon slår 300 000 euro i bordet så tackar jag ja.
Profilen
Namn: Christian Valtonen
Född: 11.7.1973.
Bor: i Borgå.
Företag: Valtonen Motorsports.
Teamet: Christian Valtonen (förare och mekaniker), Mikael Karstikko (el), Mikko Tanskanen (kompositdelar), Arto Mynttinen och Tomas Valtonen (hjälpkarlar), Marko Mäki (konsult).
Bilen
Kaross: Mazda RX7 FDS 1995.
Motor: rak fyracylindrig 16V med turbo (Holset).
Vikt: 1013 kg.
Växellåda: Tractive 5 växlars sekventiell växellåda.
Bromsar: Alcon 6-kolvsok.
Topphastighet: 308 km/h.
Motoreffekt: 600-800 hk beroende på utväxling.
Övrigt: Valtonens banrekord på Kinnekulle Ring hittas på adressen www.youtube.com/watch?v=IhKjJkOR3K8.