NTM-centralen ger inte avkall på vinterunderhållet
Konkurrensutsättningen av vägunderhållet är avklarad. Inga förändringar skedde i östra Nyland. Vägnätet sköts fortfarande av Destia.
BORGÅ Destia har också hittills haft hand om statens vägar i östra Nyland, men vissa ändringar har gjorts i omfattningen. I området Borgå ingår nu också Lappträsk och södra delen av Mörskom. Dessutom deltar Destia Borgå tillsammans med annan entreprenör i underhållet av motorvägen på sträckan Forsby-Kotka.
Fyra företag tävlade om entreprenaden som är värd 15 miljoner. Avtalstiden är 2015–2020.
– Destia Borgå var bäst både prismässigt och kvalitetsmässigt, säger Pekka Rajala som ansvarar för vägnätet inom NTM-centralen i Nyland.
Han påpekar att statens lägre anslag för trafiknätet framför allt märks som nedslitna vägbeläggningar och uteblivna investeringar.
– Men vinterunderhållet skär vi inte ner på.
Krockskydd
Vissa krav har skärpts, som att det ska saltas mindre på vägar på grundvattenområden, men vägarna måste ändå vara trygga. Destia måste också se till att fordon som utför arbeten på motorvägen har ett krockskydd som tar emot smällen om en bilist inte reagerar för Destias lastbil i tid utan kör rakt på.
– Krockskydd har funnits en tid och vi har två i Borgå. De har redan räddat tre liv. Både bilens förare och lastbilens förare har klarat sig helskinnande, men uppskärrade ur krocken, säger arbetsledaren Jari Aho.
Som en airbag i en personbil går krockskyddet bara att använda en gång, efter det måste det bytas ut mot ett nytt.
Destia ska också skaffa flyttbara hastighetstavlor som kan sättas upp till exempel vid skolor. Största delen av maskinarbetena köper Destia av andra entreprenörer. Ett annat nytt krav är Destia måste se till att de egna och alla underentreprenörers fordon förses med alkolås.
Krockskyddet är ett släp som dras av lastbil. Det har räddat tre liv. Foto: Oskar Karlsson.
Som förr
Destias depå har flyttat från Harabacka och finns sedan början av oktober i Hattula på adressen Gamla Tavastehusvägen 21. Den lokala chefen heter Pekka Grönroos.
– Sextio procent av vår budget går till vinterunderhållet. Men vi gör mycket annat också, till exempel röjer sly för att hålla sikten öppen och ser till att trummor och brunnar fungerar.
Asfalteringsarbeten ingår inte, dem konkurrensutsätter NTM-centralen separat.
Destia Borgå har en egen lastbil. De övriga trettio enheterna är underentreprenörernas.
– Tretton lastbilar och sjutton traktorer.
NTM-centralen i Nyland har ett servicenummer dit kan man ringa i akuta vägfrågor. Numret 0200–2100 får ungefär 10 000 samtal per år, av dem ringdes 1 000 från Borgå. Frågor ställdes om vinterunderhåll, skötsel av grusvägar och vägbeläggning.