Äldre får rådgivning från ett ställe
Borgå stads svar på äldre Borgåbors frågor är servicerådgivningen Rodret.
BORGÅ En enkät bland stadens äldre visade klart att ingen vill bli bollad mellan olika instanser för att få information. De äldre var också tydliga med att rådgivningen ska finnas på ett visst ställe och där ska finnas en person att fråga råd av. Resultatet blev servicerådgivningen Rodret på Äppelbacken.
– Vi vill arbeta förebyggande genom att skapa tjänst som stödjer äldre Borgåbors välbefinnande och hemmaboende. Vi har fäst stor vikt vid kundvänligheten, säger servicechef Kirsi Oksanen.
Vem som helst kan titta in under Rodrets öppettider. Man behöver inte heller bry hjärnan med olika telefonnummer. I det här fallet finns bara ett.
Kan jag få städhjälp? Var ordnas vattengymnastik? Kan jag få måltidstjänster och vad kostar de? Hur ska min mamma få plats i servicehus? Det här är exempel på frågor som servicekoordinatorerna i Rodret kan svara på.
Rättvisare
Rodret ska ge rådgivning och handledning till Borgåbor som fyllt 65 år, men har också många andra uppgifter. Till dem hör till exempel att göra upp en serviceplan och fatta beslut om vilken kommunal tjänst inom äldreomsorgen om beviljas.
– Jag ser Rodret också som en jämlikhetsfråga. Eftersom enheten fattar besluten, och inte längre till exempel hemvårdsteamen, finns det heller ingen fara för att olika team har olika syn på om en tjänst ska beviljas eller inte, säger serviceledaren Nina Moisander.
Servicekoordinatorerna berättar om kostnaderna för olika tjänster och om möjligheterna att ansöka om ekonomiskt stöd och skatteavdrag. De har tillgång till ett kalkylverktyg som genast räknar ut och jämför kostnaderna mellan tjänsterna.
Rodret leder inte till nyanställningar. Dess personal har tidigare arbetat med motsvarande frågor, men uppgifterna har organiserats om så att dubbelarbete undviks mellan de olika enheterna.
Tio procent av stadens befolkning står för 78 procent av kostnaderna inom social- och hälsovården. Åldersfördelningen inom denna tio procent är den att fyrtiotre procent har fyllt 65 år.
Rodret
Målgrupp Borgåbor som har fyllt 65 år.
Finns på servicecentret Äppelbacken, Tullportsgatan 4.
Är öppen måndag–fredag klockan 9–15.
Nås på numret 040–676 1414 och också via e-post.
Har 4,5 servicekoordinatorer. Någon av dem är alltid på plats.