Många olyckor på farligt vägavsnitt
Oljevägen på sträckan mellan avtaget till Nickby och Sibbo å är ett olycksdrabbat avsnitt. Olyckan i onsdags var den allvarligaste i sitt slag.
SIBBO En trafikolycka med dödlig utgång och två allvarligt skadade väcker tankar och får dem som dagligen rör sig på Oljevägen att vara speciellt vaksamma.
– Jag har just fört min hästtrailer på service till en bilverkstad på Stubbängsvägen. Jag märkte när jag bromsade in för att ta av till vänster att jag samtidigt tittade i backspegeln för att se om bilen bakom hann sakta in. På en kort tid har det hänt tre kollisioner på en hundra meter lång sträcka sett från Nickbykorsningen mot ån, säger Ben Simonsén från Savijärvi gård.
Verkstadens ägare Miina Aalto vet att olyckorna är ännu flera. Under ett år hade det skett ett tiotal.
– Det är klart att jag är orolig för mina anställdas och min egen säkerhet. Vi tar oss ut på Oljevägen trettio–fyrtio gånger dagligen. Det som hände i onsdags var mycket tråkigt.
Mera trafik
Ben Simonsén säger att trafiken på Oljevägen har ökat avsevärt på ett år. Han misstänker att det har att göra med byggarbeten på Ring I och Ring III.
– Arbeten gör att bilisterna söker andra vägar i stället, på annat sätt kan jag inte förklara den stora ökningen som skett på kort tid. Förstås kan man tänka sig att trafikbeteendet överlag har blivit sämre, men en så stor förändring sker inte på ett år.
Nog för att det kan behövas en uppryckning i trafikvettet. Han tycker att bilisterna har blivit hänsynslösare. Han och hans hästspann har flera gånger blivit omkörda av bilar som inte håller tillräckligt avstånd.
Han berättar om en familj som har förbjudit sin dotter att cykla längs Oljevägen till stallet på Savijärvi. Hon måste cykla längs Ollkärrsvägen och korsa Oljevägen vid Lärkträdsvägen.
All trafik, men speciellt den tunga, är livlig på Oljevägen. Ben Simonsén, som själv har lastbil, säger att han kan förstå att onsdagens olycka kunde hända.
– En lastbilsförare i uppförsbacke fokuserar på att få det tunga fordonet upp för backen mot backens krön. Om en bil som kör framför då hastigt bromsar in, kan det hända lastbilsföraren inte hinner reagera tillräckligt snabbt.
Åtgärder
Ben Simonsén anser att det finns sätt att göra vägavsnittet tryggare för invånarna.
– Det finns många små avtag från Oljevägen till gårdarna. Skulle det inte vara bättre att samla upp avtagen och leda dem till en enda större korsning?
Han efterlyser också filer för gruppering.
– Korsningen till Hindhårvägen är fyrfilig. En sådan korsning skulle behövas både till Nickbyvägen och till Brobölevägen. Ytterligare en möjlighet är att sänka den tillåtna hastigheten till 60 km/h.
Överkonstapel Risto Maksimainen på Östra Nylands polisinrättning tycker att fartkamerorna och polisens normala kontroller gör sitt för säkerheten på avsnittet. Han säger att kameror är ett effektivt sätt att hålla hastigheten på tillåten nivå.
Det är tillåtet att köra 80 km/h på området, nära Brobölekorsningen är hastigheten begränsad till 70 km/h.