Snaps och vin populärast under midsommaren
Det är rusning på Alko under midsommarveckan, då en och en halv miljon finländare handlar festdrycker. Speciellt snaps och vin går åt.
Alko räknar med att sammanlagt 1,4 miljoner finländare ska besöka affärerna inför helgen, vilket är 60 procent fler än under en vanlig vecka.
- Torsdag: kl. 9-20
- Fredag: kl. 9-12
- Lördag: stängt
- Söndag: stängt
- Måndag: kl. 9-20
Störst är ökningen bland akvaviter och likörer, där försäljningen mer än fördubblas. Även försäljningen av viner ökar med över 60 procent.
Också öl och long drink, alltså "lonkero", går åt mer än under övriga sommarveckor. Alko förväntar sig att de ska sälja 250 000 liter öl, vilket är drygt en tredjedel mer än vanligtvis, medan lonkeroförsäljningen nästan fördubblas enligt bolagets beräkningar.
Den stora populariteten bland matdrycker tyder på att midsommaren är en fest då finländarna firar både med god mat och med goda drycker.
Alkoholfritt går åt
Efterfrågan på alkoholfria drycker har ökat med över 50 procent under det senaste halvåret. Alko förväntar sig att de alkoholfria varianterna ska sälja bra även under midsommaren, trots att det går åt stora mängder av alkoholhaltiga produkter.
Överlag är midsommarveckan den nästlivligaste säsongen för bolaget. Endast under jul går det åt mer alkohol.
Uppskattningarna baserar sig på fjolårets försäljning.