Lovisa får kundservicekontor
För att få en smidigare och effektivare administration föreslår stadsstyrelsen att Lovisa får ett kundservicekontor från och med första mars 2016.
LOVISA. I fjol våras lämnade stadsfullmäktigeledamot Mikael Karlsson (SFP) in en motion och bad Lovisa utreda möjligheterna till en så kallad Front office-verksamhet.
En projektgrupp tillsattes och i april bekantade den sig med kundservicekontoret Kompassen i Borgå.
På kundservicekontoret får kommuninvånarna olika slags rådgivning i till exempel ansöknings- och tillståndsärenden. Kundservicen är avsedd både för externa och interna kunder. På kontoret sköts också stadens telefonväxel och så kallade back office-uppgifter som bland annat omfattar stadens gemensamma registratorskontor.
Hela stadens kundservice förs ändå inte över till kundservicekontoret eftersom vissa uppgifter kräver specialkunnande och därför fortsättningsvis måste skötas i centralerna.
Inrättandet av kundservicekontoret leder inte till direkta ekonomiska besparingar. Målet är en högklassigare kundservice och att staden effektivare ska kunna använda sina personalresurser och att utveckla dokumentförvaltningen.
Enligt förslaget som stadsstyrelsen tar ställning till på måndag skulle det finnas fem kundrådgivare i kontoret. Personalen anställs med interna flyttningar och som en del av organisationsreformen. Kontoret bör också ha en chef och även den ordnas med interna arrangemang.
Projektgruppen föreslår att kundservicekontoret skulle finnas på Karlskronabulevarden 8 i första våningen. Det kräver att de funktioner och anställda som finns där för närvarande flyttas till stadens övriga lokaler.