Stort ansvar på konsumenten
Mika Käyhkö, Andelsbankens affärsutvecklingschef och chef för utvecklingen av nätbankens säkerhet, är bekant med metoden som Guy Källberg använder sig av. Han, liksom Källberg, konstaterar att det inte är någon ny metod.
Banken känner enligt Käyhkö inte till några dylika fall, och han säger att kunderna inte har skäl till oro. Han tillägger att kundernas säkerhet är mycket viktig för banken.
– I korthet är det olaglig verksamhet. Just det här missbruket kräver att man jobbar i samma nät, och det är svårt.
En del av ansvaret för säkerheten ligger hos kunden, en del hos banken.
– Man ska veta var man sköter sina bankärenden. Fråga dig vem som övervakar nätet.
Kundens ansvar
Det är upp till kunden att se till att den egna datorn är säker. Utöver metoden som Källberg använde sig av finns det olika typer av virus och trojaner som innebär en risk.
– Kunderna måste förstå sig på datasäkerhet.
På Andelsbanken har man enligt Käyhkö berett sig på missbruk redan i flera år. Bland annat finns det en dubbelsäkring sedan flera år tillbaka. När en misstänkt transaktion äger rum får kunden ett sms.
– Kunden måste svara på meddelandet för att genomföra transaktionen. Kriterierna för hur säkringen aktiveras kan jag inte avslöja. Utöver det har vi andra system. Vi följer kontinuerligt med hur nya hot utvecklar sig.
Hur banken hanterar de missbruk som ägt rum med andra metoder vill Käyhkö inte beskriva mera ingående.
– Om missbruk förekommer så reder vi ut fallen separat.