Extra höjdseparering kring militärflygen
Luftrumskränkningarna i Finska Viken hanteras odramatiskt vid flygradarskärmen.
Flygledarna vid Helsingfors-Vanda verkar hantera luftrumskränkningarna i Finska Viken med ro och klara direktiv.
Reformen har höjt radarflygledningens ansvarsområde mot internationellt luftrum i söder ända till 28 000 fots eller över åtta kilometers höjd.
– Men det är regionflygledningen i Tammerfors som sköter de här fallen och som står i kontakt med försvaret, säger flygledaren Martin Louhivuori.
Kommer det ett finländskt jaktplan på identifieringsuppdrag får Helsingfors-Vanda en information om på vilken höjd eller i vilket höjdblock en Hornet kommer dundrande genom luftrummet.
– Vi leder trafiken bara kring det främmande planet och lägger ofta till någon extra flygnivå (300 meter i höjdled) på våra plan för att öka avståndet till dem. De är oftast transportplan som flyger en stabil höjd och kurs. Men de får varken flyga i estniskt eller i vårt luftrum.