Nu finns blanketten, snart finns medborgaradressen
BORGÅ. För den som vill berömma eller klaga på bemötandet inom vården finns det nu en enkel blankett att fylla i. Vårdenheten är skyldig att ge en förklaring inom 1-3 veckor.
Allt började för bara några veckor sedan när Borgåbon Melita Tulikoura fick måttet rågat efter upprepade erfarenheter av dåligt bemötande inom vården.
Nu finns det redan en helt ny blankett, Empatiblanketten, där man enkelt kan anmäla både bra och dåligt bemötande. Blanketten kommer att finnas på nätet att printa ut inom en nära framtid.
Den kommer också att finnas tillgänglig i pappersform.
På blanketten får man skriva om vad som har hänt, var det har hänt och namnge vårdaren eller vårdarna som har gett bra eller dåligt bemötande. Blanketten undertecknas och kontaktuppgifterna till den som lämnar in blanketten ska vara tydliga och klara.
– Det är viktigt att veta att alla som jobbar inom vården är skyldiga att uppge sina namn, säger Tulikoura. Det har funnits olika tolkningar i den här frågan men det finns bara en tolkning som är juridiskt hållbar.
Blanketten skickas eller lämnas in i ett förslutet kuvert, till den vårdenhet, mottagning eller avdelning det gäller eller i andra hand till sjukhusledningen.
– Vårdenheten är skyldig att avge en förklaring inom rimlig tid, det vill säga efter en till tre veckor, säger Tulikoura. Också det är lagstadgat enligt lagen om patientens ställning och rättigheter.
Lex Sarah
Det som inte stadgas i lag, ännu i Finland, är just det som medborgarinitiativet ska handla om.
Ett initiativ är under arbete, texten är färdig men ännu återstår en officiell granskning och ett godkännande från justitieministeriet. När det är klart kommer initiativet att kunna undertecknas. Minst 50 000 namnunderskrifter behövs för att initiativet ska behandlas av riksdagen med avsikt att grunda en ny lag.
Medborgarinitiativet kräver att lagen om patientens ställning och rättigheter kompletteras med en ny passus: "samtliga medarbetare i verksamheten är skyldiga att rapportera missförhållanden. Information om skyldigheten att rapportera ska ges till dem som omfattas av skyldigheten. Det ska också finnas rutiner för anmälan. Då ett missförhållande eller risk för missförhållande upptäckts ska detta utredas, dokumenteras, avhjälpas och undanröjas."
Den här texten, Lex Sarah, finns sedan 2001 i Socialtjänstlagen i Sverige.
– Där har den fungerat rätt så bra, folk har börjat anmäla kolleger som missköter sig, säger Melita Tulikoura. En bieffekt är tyvärr att det blir mer jobb, i en bransch som redan är överbelastad.
Stort intresse
Det finns många vårdare som har varit glada över att man nu tar tjuren vid hornen och börjar diskutera dåligt bemötande inom vården.
– Det är ju inte bara enskilda personers agerande som leder till dåligt bemötande, säger Tulikoura. Mycket av det som patienten och de anhöriga upplever som dåligt bemötande har sin grund i vårdstrukturerna.
– Det står till exempel i patientlagen att en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården skall ge upplysningar (om vården) på ett sådant sätt att patienten i tillräcklig utsträckning förstår innebörden av dem. Den bestämmelsen bryter man alltför ofta emot på våra vårdinrättningar.
Intresserade och aktiva människor från hela Svensk-Finland har tagit kontakt med Tulikoura och berättat att de gärna är med i kampanjen för medborgarinitiativet.
– Och det behövs för det gäller ju att få ut pappersversionen av initiativet runtom i landet.