Skum försäljare försökte sälja takisolering
BORGÅ. En person som säger sig representera Lämpöeristysyhdistys (Värmeisoleringsföreningen) har med tvivelaktiga metoder försökt sälja tilläggsisolering till villaägare i Borgå.
– En person ringde och frågade om han kan få komma och göra en gratis granskning av isoleringen i mellanbjälklaget. Jag sade att kom bara, säger en borgåbo som kontaktats.
Men eftersom husägaren nyligen hade kontrollerat att isoleringen var i skick beslöt han sig att tala med några experter på området och fick rådet att det är bäst att vara försiktig.
Varpå han ringde tillbaka till telefonnumret som erbjudandet kom ifrån för att ställa in besöket. Efter flera försök att nå personen kontrollerade han telefonnumret med nummerupplysningen och fick svaret att något sådant nummer inte finns i registret. Det handlade alltså om ett hemligt nummer eller ett kontantnummer som inte registreras.
Anade ugglor i mossen
Det var bara att vänta på att någon skulle dyka upp. Och det gjorde det. På utsatt tid anlände en bil och en person klädd i en arbetsjacka med text på ryggen.
– Han steg ut ur bilen men presenterade sig varken med visitkort eller namn, säger borgåbon vars aningar om ugglor i mossen förstärkts ytterligare.
Utan desto vidare krusiduller förklarade personen med text på ryggen att här skulle det minsann behövas tilläggsisolering.
– Jag sade att jag inte känner till något sådant behov.
Borgåbon i fråga har lång erfarenhet av både energifrågor och fastigheter och märkte snart att motparten inte var på kartan, att hans kunskap helt enkelt inte var tillräcklig för att vara trovärdig.
– Enligt hans eget uttalande och agerande var han ute för att sälja isolering. Då är det ju underligt att man säger sig representera en förening.
Han är inte den enda i grannskapet som kontaktats av samma oseriösa försäljare, flera familjer på samma gata har råkat ut för samma taktik.
Hemförsäljningsregler gäller
För att försäljaren ska vara trovärdig måste vissa krav uppfyllas menar jurist Kristiina Vainio vid Konkurrens- och konsumentverket. Att presentera sig hör till god affärssed. Om man däremot utger sig för att komma för att granska men genast börjar tala om försäljning hamnar man in i en gråzon av lagligt och olagligt.
I fallet ovan är det klart handlar det om hemförsäljning eftersom försäljaren på eget initiativ tagit kontakt med den tilltänkta köparen per telefon. Även om husägaren på eget initiativ hade bjudit in säljaren för att granska isoleringen förvandlas det hemförsäljning i samma ögonblick som säljaren börjar marknadsföra tilläggsisolering hemma hos villaägaren.
Och eftersom det är hemförsäljning gäller liknande regler som till exempel postorderhandel eller försäljning på internet.
– Man har 14 dagar tid på sig att häva avtalet. Det kan man göra på en blankett som den som säljer tjänsten eller produkten ska ge köparen. Dessutom har man rätt till en kopia på avtalet, säger Vainio.
Man behöver inte motivera varför man häver avtalet, det räcker med ett meddelande. Det är den som utför jobbet som ska ge anvisningar om hur man häver köpet.
Betala ska man inte göra på förhand. Även om säljaren kräver förhandsbetalning för till exempel material ska man låta bli att föra över pengar. Det gäller också att se till att man får uppgifter om försäljaren, vilket företag som står bakom och alla kontaktuppgifter man kan tänkas behöva.
Husägaren i Borgå har ett enkelt men effektivt råd till andra som råkar ut för liknande dubiösa försäljningsförsök.
–Släpp inte in sådana. När det gäller fastigheter så ska man vända sig till trovärdiga firmor.