En grön bil är en imagefråga för företagen
BORGÅ. Elbilarna är inte många, men de blir snabbt fler. På ett år har beståndet ökat med 85 procent, från 343 till 633, meddelar Trafiksäkerhetsverket.
EU sätter press på både medlemsländerna och biltillverkarna. Redan 2020 ska det finnas 8–9 miljoner elbilar inom unionen. För Finland skulle det gälla att på fem år få upp antalet från dagens drygt 600 till 20–40 000 elbilar. För att EU-direktivets minimikrav ska fyllas måste samtidigt nätet av laddstationer byggas ut så att det finns 4 000 stationer 2020, mot dagens 104.
Medlemsländerna har tagit till olika metoder för att få fart på handeln. Ett vanligt sätt är en statlig subvention.
– I många länder har man beslutat att bevilja stödet i form av ett lägre pris direkt till köparen. Det har lett till att den ökning av elbilsbeståndet som man är ute efter inte har skett. Köparna har utnyttjat prissänkningen, men sedan sålt bilen vidare till exempel till en köpare i något annat land, säger Stefan Henkola, projekt- och marknadsföringsdirektör på Secto Automotive Oy.
Arbets- och näringsministeriet i Finland har valt en annan väg. Subventionen riktas till bilens leasingpris. Subventionen sänker det momsfria leasingprisets kapitaldel med 30 procent.
– I och med det lägre priset förbinder man sig också till en hel massa rapportering, till exempel om hur mycket hur mycket man kör, hur mycket el bilen använder och var man har laddat bilen. Rapporteringen är rätt omfattande, men för att göra det lättare för kunderna har vi valt att inkludera den i vår service.
Tidigt ute
Secto valde redan för flera år sedan att nischa leasing av elbilar och anställde Kalle Kare 2011. Han har skaffat sig den nödvändiga kunskapen om elbilar inom olika elbilsfrämjande projekt i huvudstadsregionen.
Det tog något år innan elbilen hittade sin kundkrets. Början var motig och det fanns många fördomar mot elbilar.
– Men i dag är våra nöjdaste kunder de som leasar en elbil.
Stefan Henkola säger att efterfrågan på elleasingbilar har exploderat.
– Företagen ser det som en image- och kostnadsfråga att leasa miljövänliga bilar och köra grönt. Kunderna har också tyckt om att få tillgång till bilar som är utrustade med den nyaste tekniken. Vi har slutit leasingavtal om 150–200 elbilar. Hela 90 procent av de bilar företagen leasar är elbilar.
Åttio procent av elbilarna är hybridbilar, alltså bilar som har både elmotor och förbränningsmotor. Tjugo procent har enbart elmotor.
Det kostar lite mera att leasa en elbil, men skillnaden är inte stor.
Gratis parkering
När elbilens batteri är fulladdat går det att köra 150–500 kilometer beroende på märke och modell. Om bilen har både elmotor och förbränningsmotor kan man köra med el 35–80 kilometer. När elen är förbrukad, sker en automatisk övergång till förbränningsmotor.
– Om man bor i Sibbo och jobbar i Helsingfors går det att köra till och från jobbet på en laddning, säger Stefan Henkola.
Möjligheterna att ladda bilen och samtidigt parkera gratis är goda i huvudstadsregionen. Det finns 40 parkeringsrutor med laddstolpe för elbilar. Men på andra håll i landet är det glesare mellan laddstationerna och det är en orsak till att elbilen hittills inte varit speciellt populär.
Den som laddar en elbil vid någon av Borgås tre laddstolpar får räkna med att det tar tre timmar att fylla batteriet. Hemma är laddningstiden lite längre, ungefär fem timmar.
Arbets- och näringsministeriet stöder leasade elbilar till utgången av 2017.
– Ett leasingavtal är 36 månader långt. Den som sluter avtal senast i början av året kan dra nytta av det lägre leasingpriset under hela avtalstiden, säger Stefan Henkola.
Tyst
Som elbilsexpert är det givet att Kalle Kare kör en elbil, en hybrid.
– Jag tycker speciellt mycket om att elbilen är tystgående, så gott som ljudlös. När hastigheten ökar hör man ljudet från däcken. Elbilen startar lätt och accelererar snabbt.
Helt ljudlös är elbilen inte.
– Fotgängarna behöver inte vara oroliga. Det hörs nog när den kommer bakom hörnet. Elbilarna har dessutom en speciell signal för att göra fotgängarna uppmärksamma på att bilen närmar sig.