Resan ersätts redan i taxin
Taxikunder får snart reseersättning från Folkpensionsanstalten direkt i taxin. Men då ska bilen beställas på ett visst nummer. Självriskandelen betalas i taxin, resten sköts elektroniskt.
BORGÅ Taxikunder som är berättigade till reseersättning från FPA ska från och med den 10 december knappa in ett nytt nummer i telefonen då de beställer taxi. Numret 0100 84 000 (på finska) och 0100 84 001 (på svenska) går till Helsingin-Uudenmaan Taksits nya taxicentral som koordinerar alla FPA-relaterade taxiresor inom Helsingfors- och Nylands sjukhusdistrikt. Gör kunderna taxibeställningen den vägen är de berättigade till FPA-ersättning för resan redan i taxin.
– Taxicentralens system skickar den närmaste och mest lämpliga bilen för att plocka upp kunden. Det positiva ur kundens synvinkel är att de nu betalar bara självriskandelen, det vill säga 14 euro 25 cent, i taxin. Resten sköts automatiskt, säger Kim Kuhlberg, vd på Taxi Porvoo-Borgå.
Den nya taxicentralens uppgift är inte bara att ta emot beställningarna utan också att koordinera skjutsarna. I praktiken innebär det att kunden som beställt taxi kan få sällskap av flera andra kunder som ska till samma ställe. Kuhlberg föreställer sig att systemet med samåkning kan väcka ett visst missnöje bland kunderna.
Lång checklista
Samtalen till HUT:s telefonväxel följer ett visst förhandsbestämt mönster, bland annat för att telefonisten ska kunna avgöra vilka kunder som kan tänkas kunna samåka. I det skedet kollas till exempel personuppgifter, gatuadress för hämtning och tidtabell. Är det någon som har rollator eller rullstol, någon som åker tillsammans med en följeslagare eller någon som behöver göra en avstickare till apoteket på hemresan tas den informationen med i ekvationen.
– Checklistan ska hjälpa till att para ihop kunderna. Det är klart att en person som har en smittsam sjukdom inte kan åka i samma bil, till exempel med någon som är infektionskänslig, säger Lars Salomaa, styrelseordförande för Taxi Porvoo-Borgå.
- Systemet med FPA-ersättning redan i taxin startar den 10.12.
- Beställ taxi på nummer 0100 84 000 (på finska), 0100 84 001 (på svenska) och du får reseersättning direkt i taxin. Numren tas i bruk den 10.12.
- Du kan boka taxiskjuts direkt då du vet när du behöver skjuts. Under samma samtal kan du beställa alla resor två veckor framåt i tiden.
- Ett samtal till centralen kostar 1,74 euro plus lokalnätsavgift.
- Normala taxinumret i Borgå, 0100 86 800, används för alla vanliga taxiresor.
– Samma konstruktion fungerar redan i övriga Finland, projektet inleddes 2010 i Jyväskylä och erfarenheterna har varit goda.Telefoncentralen har ingen lätt uppgift. Det bor 1,5 miljoner människor i de 25 kommuner som berörs och på området finns 3 000 taxibilar – det är en tredjedel av alla taxibilar i landet. Antalet chaufförer är uppe i mellan 9 000 och 12 000. Kim Kuhlberg konstaterar att det inte är någon överraskning att HNS är det sista området i landet att införa systemet med centraliserade taxibokningar: Det är störst och sjukhustätast.
Risken finns visserligen att kunderna får vänta lite längre på sin taxi exempelvis efter läkarbesöket. Den maximala väntetiden är en timme, efter det har man rätt att boka sig en bil från taxicentralen i Helsingfors.
Alla bilar duger inte
Den stora förändringen ur kundens synvinkel är att det inte längre går att boka ”Kalle” eller ”Bjarne”, som i många år kuskat en till läkarmottagning och sjukhus; då får man inte reseersättning direkt i taxin. Väljer man att trots allt att ringa sin bekanta chaufför måste man själv söka reseersättning från FPA i efterskott med nödvändiga bilagor.
– Det kan också kännas konstigt, men står det en taxi till exempel utanför sjukhuset, kan kunden inte åka med den utan måste beställa en annan taxi via centralen i Helsingfors, säger Kim Kuhlberg.
Väljer kunden att kliva in i första bästa taxi måste hen också i det här fallet betala priset för hela taxiresan och söka ersättning senare.
En lagändring som väntas träda i kraft vid årsskiftet påverkar också självriskens storlek i de fall man beställer taxin på annat håll. Självrisken i exempelfallen är dubbelt så hög, det vill säga 32 euro, och den räknas inte med i kundens årliga självriskandel, det vill säga det så kallade takbeloppet.
Egentaxi i undantagsfall
Det finns också undantag från centralnummerregeln. Egentaxi eller så kallade bekant taxi får fortfarande användas av kunder som omfattas av FPA:s medicinska rehabilitering samt av personer med svår funktionsnedsättning. Den som har rätt till egentaxi får brev från FPA inom den närmaste veckan.
– Det innebär att personen kan ringa upp önskad taxichaufför varpå taxin ringer Helsingforscentralen och meddelar att hen tar en skjuts som berättigar till FPA-ersättning.
I det fallet behövs ett intyg från hälsovården över att man har rätt att åka taxi ensam. Barn under 16 år som reser ensamma, och svårt sjuka barn har också rätt att anlita en bekant taxi. Har man inte fått brev från FPA får man räkna med samåkning som en möjlig realitet.
Inom den närmaste tiden ska flyers med information om det nya systemet delas ut. FPA har också gett ut en liten broschyr med den viktigaste informationen. Den finns tills vidare bara på finska.
– Viktigt att komma ihåg är att alla vanliga taxibeställningar rings in som vanligt till vår taxicentral. Det centraliserade växelnumret ska användas enbart då man fått ett FPA-beslut som berättigar till resersättning, säger Kim Kuhlberg.