Stora vägar prioriteras i sommar
I Borgå finns det både pengar och anställda för att klara de planerade vägprojekten i sommar. I Sibbo får man lov att prioritera, och staten har råd att laga endast det mest akuta.
Det finns långa listor på förbättringar som borde göras på befintliga vägar och minst lika många förslag på nya vägavsnitt eller lätttrafikleder, men resurserna blir allt mindre. Det gäller både de vägar som staten ansvarar för och de som kommunerna sköter.
På tillväxtområden är slitaget på vägar större än på lugnare orter. Det är också de större lederna som prioriteras då statens knappa resurser för vägarbeten fördelas.
Underhålls- och investeringsgruppens chef Timo Karhumäki på Nylands närings-, trafik- och miljöcentral är uppgiven när han presenterar listan över arbeten som utförs i år i Sibbo och Borgå.
– Läget är riktigt dåligt, säger han.
För Sibbos del är listan fem punkter lång, och av dem är tre motorvägsramper – ramperna i Hangelby, i Massby och vid Rantatuuli. Alla tre ska få ny asfaltbeläggning. Den fjärde punkten på listan är grundrenoveringen av bryggan i Gumbostrand och den femte cykelvägen i Massby som påbörjades i fjol och ska bli färdig i år.
På Borgås lista finns tio punkter, och av dem gäller sju förbättringar på motorvägen. Ramperna i Drägsby, Skarpens och Rita får ny beläggning och broreparationen i Drägsby som redan börjat slutförs till hösten. Broreparationen är uppdelad på fyra olika punkter, så listan ser längre ut än den egentligen är.
De tre som återstår på den listan är asfaltering av en del av väg 55, mot Mäntsälä, att förnya stålstommen i Kungsbacka bro i Andersböle och samma jobb på Koivuvuori bro i Kerko.
Hård prioritering
Med det ekonomiska läget som råder i dag är den enda möjligheten att prioritera. Då är de statliga vägar som används mest högst på listan.
– Vi försöker se till så vägarna är farbara. Tryggheten är det vi sist prutar på, säger Karhumäki.
Det betyder att man lägger ny asfalt på motorvägarna för att undvika hjulspår, att man reparerar uppfarter till motorvägar och ser till så broar och bryggor är säkra. Men inte så mycket mer.
– Nästan alla nyinvesteringar saknas på listan över vad vi kan göra, säger Karhumäki.
Den enda nya investeringen i Borgå och Sibbo är cykelvägen i Massby, och den påbörjades redan i fjol.
Karhumäki suckar när han får frågan om hur många projekt som inte kan förverkligas.
– Vi har åtminstone 500 olika förslag till sådant som borde byggas eller förbättras. Det är som en önsketunna, det finns inga realistiska möjligheter att vi kan förverkliga allt.
Då får man prioritera. Särskilt lätt är det inte, speciellt som regeringen i budgetramarna minskade anslaget till vägsidan med 100 miljoner euro. I augusti blir det klart hur finansieringen för resten av året ser ut.
– Tills vidare kan vi se till så vägarna är säkra. Men de blir i sämre skick hela tiden, säger Karhumäki.
Nya områden först
I Sibbo är situationen inte lika illa, men långt ifrån bra. Största delen av vägarbetena i sommar sker på nya bostadsområden, som i Tasträsk och i Nickby där nybyggen gör att det behövs vägar.
– Det tar det mesta av resurserna. Sedan får vi prioritera, det finns fler jobb på listan än vad vi kan förverkliga, säger Fredrik Kuhlman som är områdesmästare för gator och grönområden i kommunen.
Det innebär att en del större vägarbeten helt enkelt får vänta till ett annat år. Normalt underhåll av gator sköts så långt det är möjligt och inom ramen för resurserna repareras de sämsta gatorna först. Fredrik Kuhlman beskriver läget som besvärligt men inte dramatiskt.
– Det finns en lista på vägarbeten som borde göras för flera år framåt. Som det är nu är det ingen katastrof, men inbesparingarna inverkar på vägarnas skick på lång sikt.
I sommar repareras kortare gatstumpar här och där.
– Eventuellt stängs något vägavsnitt av för någon dag, men inga större arbeten görs.
Kommuninvånarna i Sibbo klagar sällan över vägarnas skick. Det finns en beredskap att rycka ut och åtgärda akuta problem.
Bra i Borgå
Vägmästare Seija Kindstedt i Borgå berättar att det är mycket på gång i staden. Bland de större arbetena är asfalteringen vid Adlercreutzgatan vid den finska skolan. Vattenverket drar först avloppsrör under gatan, efter det sköter gatusidan asfalteringen. Vägarbetena vid Stadshagen blir klara i juni och en förbättring av gatunätet vid Lidl och K-market i Östermalm lite senare i sommar.
– Vägen mellan Lovisavägen och Montörsvägen var tidigare enkelriktad. Nu kan man köra åt båda hållen och vi bygger sammanlagt fyra filer, säger hon.
– Vi asfalterar också fortsättningen på Pellingevägen. Vi gjorde hälften i fjol och nu lägger vattenverket vatten- och avloppsrör på den delen som är kvar, och efter det asfalterar vi vägen.
Kindstedt är mycket nöjd över att samarbetet med vattenverket nu fungerar så bra. Förr hände det att de olika instanserna i staden bröt upp en väg två gånger efter varandra, eller att man just lagt ny asfalt när vattenverket behövde lägga nya rör. Nu är det problemet avhjälpt.
Den bredare cykelvägen som byggs från Edelfeltsbulevarden och Adlercreutzgatan får en fortsättning i sommar och så småningom tar gatuavdelningen itu med gatorna i Vårdalen och på nya områden i Hindhår.
– Så finns det lite mindre jobb på gång också. Skador som påverkar trafiksäkerheten lagas till exempel genast, säger hon.
För alla gatuarbeten som är planerade finns också medel reserverade i Borgå stads budget.
– Naturligtvis finns det mer jobb att göra än det finns pengar, men vi klarar oss bra i år, är Kindstedts bedömning.