Nior fick pris för samhälleligt intresse
BORGÅ. Genom att läsa dagstidningar och se på nyheterna klarar man sig bra i en nationell tävling i ekonomikunskap.
Daniel Andersson, Alexander Beijar och Alice Wiksten heter tre niondeklassare i Strömborgska skolan. De var skolans bästa i en tävling i ekonomikunskap. Priset för prestationen var ett diplom och en minnessticka som delades ut av banken Nordea i går. Vinnaren Daniel Andersson fick dessutom ett stipendium på 45 euro.
Tävlingen hölls i april och eleverna skulle svara på frågor som löneskillnader mellan män och kvinnor, beskattning, investeringar och euroländer.
– Man skulle till exempel svara på hur många olika valutor man behöver för att ta sig genom Baltikum till Prag, säger Daniel Andersson.
Vinnartrion berättar att det fanns frågor av olika slag, både lätta och svåra. Alla frågor krävde inte kunskaper i ekonomi, utan en god allmänbildning till exempel om olika länders valutor, var nog. Den mesta omfattande var essäuppgiften som bad eleverna fundera på sänkningen av samfundsskatten.
I samhällsläran
Strömborgska skolan är den enda av skolorna i Borgå som regelbundet deltar i tävlingen. Henrik Gillberg är lärare i historia och samhällslära. Han vet av egen erfarenhet att skolan har deltagit åtminstone sedan 2004.
– Någon specialkurs för ekonomi har vi inte, utan den ingår som en del av den obligatoriska samhällsläran. Jag brukar också uppmana dem som vill delta att läsa dagstidningar och titta på nyheterna. Gör man det klarar man sig långt i tävlingen, säger han.
Det här intresset för samhällsfrågor har vinnarna. För Daniel Andersson och Alexander Beijar är det så starkt att de väl kan tänka sig studier i statsvetenskap eller journalistik i framtiden.
Henrik Gillberg berättar att vanligtvis deltar ungefär hälften av skolans nior i tävlingen.
– I år var de lite färre, ungefär tjugofem.
Inte i läroplanen
Sanna Ikävalko är tf. kontorsdirektör för Nordea i Borgå. Hon beklagar att ekonomi inte ingår i läroplanen.
– Republikens president ser det som mycket viktigt att hindra utslagning bland unga. Jag tror att alla unga skulle ha nytta av en kurs som ger färdigheter i att ta hand om ekonomin. Den som sköta sin egen ekonomi har goda förutsättningar att klara sig i livet.