Svårt att hitta arbetskraft
BORGÅ. Att som arbetsgivare med lediga jobb få hjälp via arbetsförmedlingen kan vara svårt. Speciellt svårt blir det då det handlar om subventionerade löner.
Arbetslösa ska sköta sina kontakter med arbetsförmedlingen via nätet, vill de ha kontakt med någon personligen så uppstår problem.
Samma sak gäller även arbetsgivare som erbjuder jobb. Den uppfattningen har Tom Tavaststjerna fått. Han ska öppna en ny antik- och loppmarknad i Östermalm i Borgå efter första maj och behöver ett par anställda. Han visste att det finns en möjlighet att sysselsätta långtidsarbetslösa på prövotid, och att Arbets- och näringsbyrån då sköter all pappersexercis och betalning av lönen.
– Perfekt för en försiktig sysselsättare som inte har stor erfarenhet av att anställa personal.
Via Servicecentralen för arbetskraft i WSOY-huset fick han kontakt med en person som gärna tog emot jobbet. Han jobbar med att lyfta in alla grejor och färdigställa inför öppningen.
"Vi ska se"
Den andra personen som han söker ska sköta kassan och Tavaststjerna talade om det behovet med samma kontaktperson vid verkstaden. Hon lovade föra vidare budet om att ett jobb finns ledigt.
– Hon sa att vi ska se. Jag fick en känsla av att inte bli tagen på allvar, men de lovade ändå höra av sig.
Så gick det 2-3 veckor och inget hände.
– Jag hade ett telefonnummer som jag ringde. Men ingen svarade.
Kategorier
Tavaststjerna resonerade som så, att arbetslösa finns det ju, det måste ju ordna sig. Men lyckas man få ett telefonnummer och en kontaktperson så hjälper inte det heller. Tavaststjerna prövade metoden att traska in på byrån, och lyckades på så sätt tala med en tjänsteman.
– Men den personen talade om "kategorier", om att det inte finns någon i "min kategori".
Tavaststjerna förstod det som så att den person vid byrån som han var i kontakt med skötte bara "en kategori". Finns det inte någon arbetslös i rätt "kategori", så händer inget.
Tjänstemannen i rummet bredvid kanske har en annan "kategori" arbetslösa som väl skulle lämpa sig, men informationen dem emellan tycktes inte fungera.
– Jag trodde att man vid byrån skulle vara glad över att någon kommer in och erbjuder jobb. Men det enda som hände var att de tog mina uppgifter och sen hördes ingenting. Jag fick lov att gå dit igen.
Ingen hör av sig
Tavaststjerna misstänker att han aldrig tagits på allvar.
– Jag frågade om det faktiskt inte finns arbetslösa och då hände nåt. De skickade e-post om fem arbetslösa som fått uppmaningen att kontakta mig. Bara en av dem ringde mig, men den personen var inte rätt för jobbet.
En månad har gått och kontorsstolen står fortfarande tom. Nu börjar det bli bråttom att hitta rätt person.
– Jag hade ju hört att det ska vara svårt att få hjälp vid arbetsförmedlingen, och det visade sig vara sant. Jag har försökt ringa och få kontakt. Ingen svarar, lämnar man bud så ringer ingen tillbaka. Det är ett stort problem.
Nåt gick fel
Niclas Tåg som är chef vid arbets- och näringsbyrån får höra historien om Tom Tavaststjernas svårigheter. Något har gått fel, konstaterar han genast.
– Jag känner ju inte till hur hans ärende har behandlats, men någonstans har det uppstått missförstånd.
Om Tavaststjerna först besökt Servicecentralen för arbetskraft i WSOY-huset, så borde han ha blivit visad till Kungsporten och arbetsförmedlingen där. Centralen i WSOY-huset har verksamhet för personer som är långtidsarbetslösa och där finns anställda från arbetsbyrån och stadens socialbyrå.
– Jag vet inte vem han har talat med där, men någon borde ha berättat hur han ska gå till väga för att vi ska kunna hjälpa honom. Den förklaringen borde komma automatiskt även om man väcks mitt i nattsömnen.
Niclas Tåg antar att Tavaststjerna var ute efter personal där lönen subventioneras. Då handlar det inte om regelrätt anställning, utan om att arbetsgivaren erbjuder jobb som inte är regelrätta ledigförklarade arbetsplatser.
– Vi har två vägar att gå då vi söker lämpliga personer för ett jobb. Det vanligaste är en öppen rekrytering där arbetsgivaren lägger pengar på bordet och anställer personal. Då rekryteringsuppdraget kommer in börjar vi matcha lämpliga kandidater.
Om arbetsgivaren vill ha lönesubvention som i fallet med Tavaststjerna, så handlar det om arbetsmarknadspolitiska åtgärder, där myndigheterna jobbar för att hjälpa de som inte hittar jobb på den öppna marknaden. Summan som ersätts är beroende av hur arbetsför personen är.
Inom det distrikt som Borgå sköter finns det omkring 400 arbetssökande i kategorin som kan få jobb genom den så kallade arbetsprövningen.
Snabb och långsam väg
En vanlig rekrytering kan gå snabbt, de andra vägarna kan vara långsamma.
– Om arbetsgivaren vill ha en person vars lön subventioneras helt, så kan vi inte garantera att vi genast hittar en lämplig person. Det kan gå snabbt, men det kan också hända att det tar lång tid innan vi hittar någon som är lämplig för just det jobbet.
Har man bråttom så är den snabbaste vägen att gå att lämna in en ansökan om öppen rekrytering. Då söks personerna över ett brett fält.
Problemen att komma i kontakt med arbetsbyrån känner Tåg delvis igen.
– Det är ungefär ett år sedan systemet förändrades så att man ska sköta så mycket som möjligt på nätet. Det är utmanade bygga upp fungerande och enkla nätsidor. Det jobbet är inte klart ännu.
Lokalt är väl gömt
Niclas Tåg intygar däremot att byrån nog ringer tillbaka, och rätt snabbt dessutom.
– Kontakten med arbetsgivare är ju väldigt viktig. Vi försöker på allt sätt få in dem hit och tar nog vara på alla kontakter.
De nya hemsidorna har utplånat alla andra kontaktuppgifter än ett växelnummer som är gemensamt för hela Nyland. Bara en e-postadress finns och den går genom en central sortering.
Men e-posten kommer nog fram, snabbast om man klart meddelar att den ska till Borgå.
– Vi skulle ju gärna ha våra lokala kontaktuppgifter på nätet för visst ska det vara möjligt för folk att via några enkla klick hitta fram just hit till Borgå, säger Tåg.
Fortsättningsvis kan man utan tidsbeställning komma upp på byrån och få service, ifall tålamodet tryter vid datorn och telefonen.
– Ansikte mot ansikte fungerar bäst och kundservice är ju det vi sysslar med.