Roligt att bygga egna robotar
Borgå. Knepen är många när målet är att konstruera och programmera den bästa roboten.
Saxby skolas sexor har i två dagars tid fått vara med om något spännande. De har byggt en egen robot av legobitar, fäst motorer och sensorer på roboten och programmerat den.
– Den första uppgiften var att få roboten att röra sig en meter framåt, sedan att få den att röra sig i en kvadrat. Finaluppgiften fick de välja själv och det blev en robotfight, säger Jonny Björkström från företaget Robot Workshop Finland.
I den avslutande kampen arbetar klassens tio elever parvis. Det gäller att konstruera en robot som på ett avgränsat tävlingsområde lyckas utmanövrera alla andra och själv hållas kvar på planen.
Henry Heinonen och Nico Voutilainen har sin taktik klar. Roboten ska bli så stark att den knuffar ut de andra ut rutan. Eventuellt ska den förses med utskjutande vingar som i bästa fall river loss de andra robotarnas sladdar.
Sofia Held och Petra Rosenqvist satsar på flinkhet.
– Roboten ska vara liten, stark och snabb, så att den blir svår att knuffa ut, säger de.
Men oberoende av utgången i kampen är de alla nöjda med robotkursen.
– Det har varit roligt, inte gör man sådant här hemma. Men det blev väl dyrt för skolan, säger Henry Heinonen.
– Det är bra med något extra i undervisningen, jag känner mig piggare. Så här var det inte i ettan eller tvåan, jag minns att det inte fanns något extra då, säger Nico Voutilainen.
Kultur i skolan
Det extra som sexorna och senare i veckan femmorna får sysselsätta sig med har skolan lyckats klara av genom att ansöka om och bli beviljade ett bidrag av Svenska kulturfonden inom programmet kultur i skolan.
Jonny Björkström blev klasslärare 2007. Under studietiden arbetade han i projektform med att lära ut grunderna i robotteknik och programmering. Projektet tog slut.
– Jag tyckte att det var synd att allt det som kommit i gång skulle upphöra. Därför grundade jag företaget Robot Workshop Finland. Jag har sänt ut reklam till skolorna och många har blivit intresserade. Jag är fullbokad över ett år framöver.
Han berättar att kursen ger mycket i ett paket.
– Tanken är att få barn och unga intresserade av naturvetenskapliga ämnen. Under kursen lär de sig problemlösning, logiskt tänkande, teknik, matematik, språk och samarbete.
Och den som trodde att robotteknik och programmering är pojkarnas grej får tji.
– Flickorna är ofta duktigare, de ger sig tid att lyssna på instruktionerna. Pojkarna vill sätta i gång med detsamma.