Pohjolan Liikenne tar över Sibbo
Bussbolaget Borgå Trafik drar sig ur största delen av trafiken i Sibbo från hösten.
– Vi lämnade inget anbud, säger vd Eero Huttunen vid Borgå Trafik. Anbudsarbetet i huvudstadsregionen är mycket arbetsdrygt och många låter bli att lämna anbud. Det borde göras enklare.
Borgå Trafik kommer nu att dra bort de 10–12 bussar som har kört i trafiken kring stomlinjen Helsingfors-Nickby, med förgreningar till Paipis, Borgnäs och Borgå.
Några busschaufförer kommer inte att sägas upp, eftersom många kommer att pensioneras den närmaste tiden. Vid verkstaden kommer man däremot att diskutera "omorganiseringar".
Borgå Trafik kommer samtidigt att städa i bussparken och bantar ner från nuvarande 64 till omkring 50 bussar. En del bussar är så ålderstigna att de kommer att skrotas.
Ett enda anbud på Sibbo
Den nya Sibbotrafiken går med stor sannolikhet till Pohjolan Liikenne, i ett trafikpaket som kräver nästan 30 bussar. Sedan Sibbo gick med i regiontrafiken 2012 har hela ruttnätet nu planerats av samkommunen HRT.
När HRT:s styrelse sammanträder på tisdagen har man ett enda anbud på Sibbotrafiken på bordet – Pohjolan Liikennes. Affären blir sex procent dyrare än HRT hade räknat med, men anbudsreglerna tillåter att det godkänns.
På den angränsande trafiken i Kervo, som HRT hade hoppats kunna köpa in tillsammans med Sibbotrafiken hade det däremot lämnats hela sex anbud.
HRT:s upphandling i Sibbo hade den här gången kopplats med den övriga trafiken till grannkommunerna österut, som i huvudsak upphandlas av NTM-centralen. Därmed går också den närmast historiska Helsingfors-Nickby-Borgå-linjen helt över till Pohjolan Liikenne.
Pohjolan Liikenne ägs av staten och hör till VR-koncernen. I Östnyland har bolaget stärkt sina positioner bl.a. genom att år 2007 köpa Borgnäsbolaget A.E.Koskinen.
Också Borgå Trafik köpte åren 1997-2004 upp flera småbolag i Sibbotrafiken, men drar sig nu alltså ur kommunen nästan helt.
Kompisaffär?
I det nya systemet för upphandlad busstrafik är det andra gången anbudstävlingarna i Östnyland avgörs utan konkurrens.
Så gick det också när Borgå Trafik för några veckor sedan fick stadstrafiken i Borgå för tio år framåt som enda anbudsgivare. Efter tävlingen antydde NTM-centralen att det rentav fanns "kamratanda" mellan bolagen.
Vd Eero Huttunen förnekar i alla fall bestämt att bussbolagen ska ha delat marknaderna sinsemellan.
Bra Borgåtrafik
Från hösten kommer Borgå Trafik nu att i stället satsa på den mycket lukrativa huvudlinjen från Borgå längs motorvägen till Helsingfors.
– Vi vill börja köra motorvägsturerna också på veckosluten, mer eller mindre dygnet runt, säger Huttunen.
Sträckan hör till de långsträckor i landet som efterhand blir helt avreglerade och där det är fritt fram för alla seriösa bussbolag att konkurrera så mycket de vill.