Helsingfors ensam är alltför svag
Metropolen ska göra Helsingfors konkurenskrafig.
Alla utredningar kring kommunerna är omtumlande. Men nu startade ännu en, metropolutredningen som berör nio kommuner i metropolområdet. Och även där stretar folket emot och vill hålla sina kommuner. En av utredarna tycker att invånarna har en mycket vag sinnesbild framför sig då de tänker på en liten, trevlig kommun.
– Det är lite av bulladoft över det hela, något varmt och trevligt, säger utredare Mikko Pukkinen. Många ser den lilla kommunen som en plats där man kan dra sig tillbaka, medan man lämnar alla problem i städerna.
Det är den drömmen som har fått de välbärgade familjerna att packa ihop och flytta ut från Helsingfors. De har en dröm om ett hus, trädgård och natur. Utflyttningen ska ha stannat av, men i något skede tömdes huvudstaden på de mer välbärgade familjerna.
Helsingfors som motor
Mikko Pukkinen, Cay Sevón och Matti Vatilo ska utreda kommunsammanslagningar i huvudstadsregionen. De utreder uttryckligen förutsättningarna för kommunsammanslagningar för metropolkommunerna, medan en annan grupp som bäst skissar på hur en metropollagstiftning skulle kunna se ut.
– Orsaken till den här utredningen är att regeringen vill ha en speciallösning för metropolen. Gör man inte det här så skulle det betyda att varken Vanda eller Helsingfors berörs av några sammanslagningsutredningar över huvud taget.
Och så kan man ju inte ha det, resonerade kommunminister Henna Virkkunen (Saml). Hon vill ha en stark metropol som kan tävla med andra huvudstäder och en förutsättning för det är att Helsingfors inte lämnas ensamt.
– Vår metropol måste tävla med städer som St: Petersburg, Stockholm och ett växande attraktivt Tallinn. Därför måste vi se det här som ett nationellt projekt som är viktigt för hela landet, säger Pukkinen som inte tvekar att säga att det handlar om hela landets konkurrenskraft.
Solidaritet och helhetssyn
Hela landet skulle alltså enligt de här tankegångarna vinna på att kommunerna runt Helsingfors slutar tävla sinsemellan. Att Helsingfors och någon kommun eller fler slås ihop och genom att skapa ett smidigt samarbete inom en metropolorganisation.
Det gäller stora frågor som markanvändning, trafikplanering och boende.
– Det är så stora frågor att man inte kan fastna i tankegångar om kommungränser.
Mikko Pukkinen säger att alla måste vara solidariska, det kan inte vara så att vissa kommuner får bära ansvaret för hyresbostäderna och invandrarna, medan andra struntar i det. Eller att vissa kommuner får stå för idrottshallar och kulturutbudet och de andra bara utnyttjar det.
– Alla måste bära ett helhetsansvar, det är klart. Och alla gagnas av en gemensam fungerande infrastuktur.
Pukkinen ser det som självklart att alla gagnas av att det går bra i landets motor, huvudstaden. Går det dåligt där, så sprids svårigheterna snabbt i form av arbetslöshet och sämre förutsättningar för företag.
Faktabas
Arbetsgruppen har precis inlett sitt jobb, så några konkreta utfästelser vill Pukkinen inte komma med. Men han vill understryka att alla ska höras och att alla de utredningar som redan finns ska beaktas.
– Vi börjar med att samla fakta som redan har tagits fram i kommunerna. Och vi kommer att lyssna på beslutsfattarna.
Utredarna kommer att ta stöd av olika arbetsgrupper där man samlar experter och kommunernas representanter.
I slutet av året ska arbetet knytas ihop, och i slutet av oktober kommer alla metropolkommunerna att få se resultatet. Har man då kommit fram till att det finns förutsättningar för kommunsammanslagningar, så föreslår utredarna att de kommunerna utför en rådgivande folkomröstning. Säger invånarna i en kommun nej så gäller det, säger Pukkinen.
Det blir alltså inte tvångssammanslagningar i metropolen, inte heller kan folkomröstningar göras så att den stora kommunen kör över någon liten.
Mikko Pukkinen har inget svar på hur en metropol ska styras.
– Det finns många sätt att organisera en metropol och vi kommer naturligtvis att se på hur andra gör det. Men det är klart, vi söker en modell som fungerar bäst för oss här i Finland.