Borgå Trafik fick centrumtrafiken
Borgå Trafik sköter också i framtiden kollektivtrafiken i centrum av Borgå. Bolaget var den enda som lämnade in ett anbud. Däremot ville fyra trafikidkare köra servicelinjerna.
Bussbolaget Borgå Trafik var den enda som lämnade in ett anbud om att sköta busstrafiken i Borgå de följande tio åren. Bolaget har skött kollektivtrafiken också tidigare, med ensamrätt.
– Det enda anbud som lämnades in uppfyllde kraven i upphandlingen. Det förvånar mig att det endast kom ett anbud, säger Tom Heino, specialist på kollektivtrafik på Nylands Närings- trafik- och miljöcentral som skötte upphandlingen.
Det är första gången som busstrafiken i centrum läggs på upphandling av NTM-centralen. Tidigare har staden gjort upp separata avtal med trafikanterna.
– En orsak till att ingen annan gav anbud kan vara de krav som Borgå stad ställde på trafikanten. En annan kan vara att det råder en kamratanda bland bussbolagen, man vill inte gå in på en annans område, säger Heino.
I kraven finns bland annan att en del av trafiken ska skötas med el- eller hybridbussar. Andelen är tio procent 2015 och ökar sedan successivt. Bussbolaget har också lovat köra med relativt nya fordon.
– De flesta bussarna kommer att vara från 2011, de äldsta från 2007. Alla bussar på nummerlinjerna kommer att vara låga, säger Heino.
Betalt per passagerare
För bussbolagets del torde det vara ett bra avtal. Avtalet är på tio år, vilket är en lång tid. Det finns ändå en viss reservation – NTM-centralen och Borgå stad ska nå en överenskommelse om hur parterna ska fördela ersättningen till bussbolaget.
– Bolaget får 2,47 euro per passagerare och den summan betala av NTM-centralen och Borgå stad. Vi förhandlar om fördelningen och har kommit nära en lösning, men den ska ännu godkännas i stadsstyrelsen, säger Heino.
Borgå trafik får också biljettpriset som passagerarna betalar.
Den här upphandlingen är de första i vilken det inte ingår färdiga tidtabeller, utan den som ger ett anbud ska ge förslag på tidtabeller och också rutter.
– Det blir samma rutter och tidtabeller som tidigare, med ett undantag. Det kommer en tur till Emsalö och en tur från Emsalö till, säger Heino.
Fyra vill köra servicelinjerna
Förutom kollektivtrafiken i centrum upphandlades också servicelinjerna i Borgå samt några linjer och turer till Kråkö och Vessö samt Grännäs.
Servicelinjerna var den upphandling som lockade flest trafikanter. Fyra lämnade anbud, och av dem antogs det som är mest förmånligt för staden. Servicelinjerna kommer de följande nästan tio åren att köras av Jimlog Oy, det vill säga Gustafssons Taxi. Avtalet börjar den 1 november i år och tar slut den 2 juni 2024.
Jimlog erbjöd sig att sköta linjerna för drygt 86 000 euro per år. Det nästdyraste anbudet lämnades in av Kaj Forsblom Ab som skulle ha åtagit sig linjerna för drygt 168 000 euro. Etelä-Suomen Linjaliikenne som nu sköter servicelinjerna lämnade också in ett anbud, deras anbud kom på tredje plats. Det fjärde anbudet lämnades in av Korsisaari Oy.
Den enda som var intresserad av busslinjerna till skärgården var Kaj Forsblom Ab. För ungefär 55 000 euro årligen sköter bolaget vardagsturen klockan 16.35 från busstationen till Vålaxvägen och Grännäs, och vid behov till Kråkö och Vessö samt tre andra linjer till, också de till Kråkö och Vessö.