Nytt spel lär eleverna samarbeta
Hela klassen lider skeppsbrott och måste lista ut hur de ska göra för att överleva på en öde ö. Det är upptakten till inlärningsspelet Saarella (På ön).
Femmorna och sexorna i Gumbostrands skola har bänkat sig klassvis. Framför sig har de varsin dator och om en liten stund kommer diskussionen att vara i full gång. Ska de fälla träd, odla upp en åker, gå och bada eller sätta sig vid lägerelden?
Saarella är ett spel som har tagits fram av lärare och elever i Kuuma-kommunerna. Med tanke på det tekniska förverkligandet har man anlitat bolaget Eduplus. Som koordinator har Terhi Nissinen från Nurmijärvi fungerat. I går var hon på besök i Gumbostrands skola för att se och höra hur det fungerar när eleverna spelar tillsammans.
Överlag tycker eleverna att fördelarna med spelet är flera. Det är roligt att lyckas tillsammans, och att det är ett äventyrsspel man spelar gör inte saken sämre. På köpet får eleverna lära sig om demokrati och hur man röstar.
– Det är kiva när hela klassen spelar tillsammans, säger Linnéa Sundberg.
– Det är annorlunda och det ger omväxling, tycker Felix Dolk.
– Det viktigaste är att man samarbetar, säger Jacob Ekholm. Annars blir man utan mat.
Nissinen är helt överens med eleverna.
– Den klass som samarbetar bäst, samlar flest poäng.
Att tillsammans samla mat, bygga skydd mot väder och vind, bada i källan eller sitta vid lägerelden är exempel på sådant som höjer lyckokänslan och ger poäng. Rektor Camilla Levander säger att det inte lönar sig att gå sin egen väg, vilket de som försökte rätt så snabbt fick lära sig.
Diskussion efteråt
En omgång varar 25 minuter och därefter kan lärare och elever diskutera de val klassen gjorde eller lät bli att göra. Levander tror att man kommer att spela spelet några gånger i månaden. Småningom kommer turen till de yngre klasserna också.
Utöver skolorna i Kuuma-kommunerna har skolor i Tyskland, Skottland och Grekland provspelat Saarella. Från och med början av nästa år ska spelet vara tillgängligt för alla skolor i landet. De elever och klasser, här hemma och utomlands, som har spelat spelet hittills har också varit med om att förbättra det.
I november ordnades en turnering i Kuuma-kommunerna och de vinnande klasserna möts i en duell på Educa-mässan i Helsingfors i januari.
Nådde paradiset
Både femmorna och sexorna sätter nya rekord när de spelar spelet för tredje gången. Dessutom klår femmorna de äldre kamraterna med två poäng och kommer upp till 300 poäng totalt. Det betyder att båda klasserna har nått nästhögsta nivån, de har kommit till paradiset.
De som inte samarbetar alls, eller mycket illa, får nöja sig med att nå nivåer som en enda plåga, en sliten slum eller ett rejält ruckel.
Det grämer sexorna en aning att de inte lyckades vinna över femmorna.
– Vi glömde att fara och simma, säger Linnéa Sundberg.
– Men vi hade tillräckligt med mat hela tiden, tillägger Felix Dolk.
Terhi Nissinen säger att det finns ett behov av nya verksamhetsmodeller i skolorna. I framtiden kommer det att vara än viktigare att kunna kommunicera och diskutera och då måste man hitta nya sätt för att förmedla den här kunskapen.
Nissinen säger att en del lärare redan i det här skedet har förvånats över att elever, som man på förhand tror har goda sociala färdigheter, visar sig ha svårt att samarbeta med de övriga spelarna.
Hon poängterar att spelet helt och hållet har utvecklats av engagerade lärare. Eduplus har hjälpt till med att förverkliga det. För kostnaderna står Utbildningsstyrelsen. Kommunerna har satsat en del på den utrustning som behövs och dessutom har de lärare som varit involverade fått vika en del av sin arbetstid för projektet.