Elantotomten kan få nygammal plan
BORGÅ. Bostäder på en del av den så kallade Elantotomten och en underjordisk parkering på någon plats i centrum. Det är enda utvägen för staden om man inte kommer vidare med Varuboden-Osla.
Stadsplaneringschef Eero Löytönen är enormt besviken just nu.
– Elantotomten har varit en skamfläck så länge. Någonting borde absolut hända så snabbt som möjligt.
Han hoppas fortfarande att staden och VBO kan komma överens.
– Vi har ju planerat området enligt Oslas önskemål och nu gick det så här.
Återgå till det gamla?
Löytönen säger att om det verkligen är så, att parterna inte kan komma överens, uppstår en helt ny situation.
– Problemet är att tomten har flera ägare, av vilka staden är en. Vi kan inte ensamma diktera villkoren.
En möjlighet är ändå att göra en planändring och återställa den gamla detaljplanen, där staden var ensam ägare till tomten mot Brunnsgatan. Den var ungefär lika stor som tomten mot Fredsgatan.
Via denna manöver kunde stadens tomt vikas för bostadsbyggande. Parkeringsproblemet skulle ändå inte lösas.
– Då skulle centrum förstås inte heller få de nya affärslokaler som finns med i den nuvarande detaljplanen och det vore väldigt synd.
Att planera om tar ett par år i anspråk.
Utvecklingen bromsas
Stadsplaneringschefen påpekar att parkeringshuset är viktigt för utvecklingen av stadskärnan som helhet.
– När det kommer till nya kvadratmetrar krävs också parkeringsplatser. Nu har vi kunnat dirigera dem till parkeringshuset. Byggs inget hus hotas hela utvecklingen.
På frågan vad staden gör då, svarar han att det enda man kan göra är att utreda andra alternativ.
– Då måste man damma av planerna för en underjordisk parkering, exempelvis vid Brunnsgatan invid WSOY-huset.
Löytönen förklarar att en dylik lösning ändå inte är alldeles enkel eftersom det krävs en stor grotta.
– Att bygga en liten parkering är inte lönsamt.
Staden har under årens lopp låtit göra många utredningar kring underjordiska bilplatser. Krämaretorget har undersökts förr, likaså en underjordisk lösning vid Brunnsgatan. Också Nimbus-Citymarketkvarteret har varit aktuellt och en parkering under torget diskuterades också i ett skede. Alltid har planerna ändå strandat, främst på grund av ekonomiska orsaker.
Staden har som Bbl tidigare berättat, för avsikt att låta bilar parkera på den så kallade Ristolatomten, eftersom parkeringshuset inte verkar komma. Men det är en tillfällig lösning.
Nu säger Eero Löytönen att det är bäst att ta en funderingspaus kring hela frågan.
– Sedan får vi se hur vi går vidare.