Vanes och Gianni lär sig hemma
Åttaåriga Vanes och sexåriga Gianni Malmström går inte i skola utan lär sig hemma under ledning av mamma Liliana och pappa Tuomo. – Vi är lite som deras personliga tränare, säger föräldrarna.
BORGÅ. För Liliana och Tuomo Malmström är det viktigt att ge sönerna Vanes och Gianni så mycket som möjligt av sin tid. Familjen har valt bort den kommunala skolan och föräldrarna undervisar barnen hemma.
– Det här är en livsstil. Livet och hemskolan fogas samman på ett naturligt sätt, säger Tuomo Malmström som trappat ner på arbetet som busschaufför för att hinna fokusera på hemundervisningen.
Malmströms har inte förbjudit barnen att gå i skola, de får de göra om de vill. Men till exempel äldre sonen Vanes, som gått i dagis och förskola – med dåliga erfarenheter – vill inte gå i vanlig skola.
Hos Malmströms studerar barnen max ett par timmar per dag, Gianni lite kortare tid eftersom han är så liten. Tiden som vikts för lärande räcker fint till och pojkarna kan redan studera självständigt, sina unga år till trots. Föräldrarna behöver inte hela tiden sitta bredvid och vakta barnen; den yngre frågar den äldre om det behövs.
Effektiva studier
– Det är effektiva timmar och i motsats till barn som lär sig i en stor klass så kan jag direkt rätta till om någonting går fel och sedan kan vi fortsätta undervisningen. Det är också lätt för barnen att koncentrera sig här hemma, det finns ingen som är stökig som det ofta är i en stor grupp på 20–25 skolbarn, säger Liliana Malmström.
Malmströms hörde om systemet med hemundervisning för tre-fyra år sedan och till en början var föräldrarna, och framför allt argentinskfödda och socialt mycket utåtriktade Liliana, skeptiska till konceptet. De besökte bland annat ett sommarläger för familjer med barn i hemundervisning för att få insyn i hur barnen själv tycker och tänker om systemet och inte bara höra föräldrarnas åsikter.
– Barnen var levande bevis på att det fungerar, de var kreativa och sociala och umgicks smidigt både med vuxna och med barn i olika åldrar, säger Liliana Malmström. Det var då vi kom fram till att det här är möjligt, barnen tappar inte i sociala färdigheter fast det undervisas hemma.
Kunskapstörst
En tungt vägande poäng med hemundervisning är att barn är väldigt vetgiriga och lär sig nya saker otroligt lätt. Också paret Malmström har fått märka att det inte alls är svårt att undervisa Vanes och Gianni, det mesta går av sig självt.
– Man lär sig massor genom att leva ett normalt liv, inlärningen behöver inte vara så strukturerad, säger hon.
Liliana Malmström
Mamma till Vanes och Gianni Malmström som går i hemskola
Föräldrarna har fördelat undervisningsansvaret mellan sig, Tuomo har hand om modersmål och naturämnen, medan Liliana lär barnen matematik. Bibeln läser familjen varje morgon, så religion behöver de till exempel inte undervisa skilt.
Gianni är bara sex år fast han går i "första klass". På grund av sin ålder räknas han inte med i stadens statistik för barn som undervisas hemma. Gianni läser bra – han lärde sig redan som femåring – och det är inga bilderböcker han plöjer igenom; just nu sitter bokmärket prydligt på plats halvvägs in i en femtiosidig roman med bara text.
Gillar matematik
– Matematik är mitt favoritämne, jag tycker om att räkna, säger Vanes och visar upp sina ruthäften med sida efter sida av prydligt lösta matematikuppgifter.
Tanken är att familjen ska fortsätta med hemundervisning grundskolan ut. När det blir dags för till exempel fysik och svenska har Malmströms tänkt be om hjälp ur bekantskapskretsen– eller läsa in sig på ämnet, föräldrarna lär sig mycket jämsides med barnen.
Efter dagens lärotimmar får killarna gå ut och leka. En granntjej brukar komma och ringa på punktligt klockan 10, hon vet att Vanes och Gianni studerat färdigt för dagen då. Bland annat skogen bakom hemmet i Tolkis är en skojig lekplats, där kan man också hitta intressanta grejer som man kan plocka med sig hem. I pyssellådan hemma i skåpet finns just nu till exempel några stora bitar bark som kan komma väl till pass i något naturrelaterat projekt.
Förra gången var det provdags i våras. Då skrev Vanes matematikprov, modersmålsprov och biologiprov.
– Sorry, vi har inte studerat biologi, sa jag, men Vanes hade ändå bara ett fel i provet. Det visar att man lär sig massor också genom att leva ett normalt liv, inlärningen behöver inte vara så strukturerad, berättar Liliana Malmström.
Om ett par veckor väntar prov i gymnastik och religion, samtidigt ska Vanes ta med och visa upp någonting som han virkat.
Bokönskemål
Malmströms är väl medvetna om att det inte är någon lätt lösning att välja hemundervisning; det är ett stort ansvar. Familjen får inget stöd från staden - vare sig böcker, skolmat eller hälsovård – och upplever att attityderna från stadens bildningsväsende är negativa.
– Jag upplever att staden flyr sitt ansvar. Det kränker våra barns grundläggande rättigheter att staden inte ger dem skolböcker – det skulle ju vara det säkraste sättet att garantera att de får en god utbildning, säger Tuomo Malmström.
Familjen har inte gått in för att köpa böcker, det blir helt enkelt för dyrt, och Vanes och Gianni får lov att hålla till godo med avlagda böcker som personal i Tolkkisten koulu varit vänlig nog att ge dem. Malmströms ringde runt till rektorer och lärare också i flera andra av stadens skolor och fick bokdonationer.
– Skolpersonalen hade en väldigt fin inställning, sedan är det en annan sak att böckerna byts hela tiden och informationen blir gammal. Till exempel är det gammaldags textstil i Giannis modersmålsbok, säger han.
Varierande attityder
Familjen Malmström upplever att det inte är så många som känner till systemet med hemundervisning, och många har också en negativ attityd till att man undervisar barnen hemma.
– Folk tror att vi vill skydda våra barn, att vi skyddar dem för mycket, genom att undervisa dem hemma. Det är kanske det värsta, att folk inte förstår att vi vill gå vår egen väg, säger de.
Det som Tuomo och Liliana Malmström saknar är ett kontaktnätverk till andra föräldrar som undervisar sina barn hemma. Det skulle samtidigt ge barnen chansen att träffa andra barn i samma situation.
-
Borgå får:
5842 euro för alla barn i förskoleålder. - 6420 euro för alla barn i lågstadieålder.
- 8667 euro för alla barn i högstadieålder.