• Första sidan
  • Prenumerera
  • Annonsera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • e.ostnyland.fi
  • Kortet.fi
  • Jobba hos oss
Hem
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
    Nyheter
    • Östnyland
    • Borgå
    • Lovisa
    • Sibbo
    • Askola
    • Lappträsk
    • Mörskom
    Fler val
    Affärer
    Afrika
    Alkohol och narkotika
    Antarktis
    Arbete
    Arbetslöshet
    Arktis
    Asien
    Banker
    Barn
    Båtliv
    Befolkningen
    Börsen
    Bostäder
    Brandkår
    Brott & Olyckor
    Buss
    Byggverksamhet
    Centern
    Dagvård
    Danmark
    De gröna
    Ekonomi
    Energi
    Estland
    EU
    Europa
    Europeiska centralbanken
    Export
    Familj
    Färja
    Finansiellt
    Finland
    Finlandssvenskar
    Fiske
    Flygtrafik
    Fonder och stiftelser
    Förenta Nationerna
    Företag
    Försvaret
    Frankrike
    Fredsbevarande
    Globalisering
    Grundskolor
    Gymnasier
    Hälsa
    Handel
    Helsingfors
    Historia
    Högskolor
    Immigration
    Industri
    Informationsteknologi
    Island
    Jakt
    Jämlikhet
    Järnväg
    Kärnkraft
    KD
    Kina
    Kommunalt
    Konflikter
    Krig
    Kultur
    Kuriosa
    Lag och ordning
    Lån och räntor
    Landsbygden
    Lantbruk
    Livsmedel
    Löner och förmåner
    Massmedier
    Metro
    Miljö
    Minoriteter
    Missbruk
    Nato
    Natur
    Naturtillgångar
    Nordamerika
    Norden
    Norge
    Oceanien
    Pendlare
    Pensioner
    Polis
    Politik
    Priser
    Privatekonomi
    Räddningsväsendet
    Religion
    Restauranger
    Rymden
    Ryssland
    Samlingspartiet
    Sannfinländarna
    SDP
    Seniorer
    Sexualitet
    SFP
    Sjöbevakningen
    Sjöfart
    Sjukvård
    Skärgården
    Skatter
    Skogsbruk
    Skolor
    Sociala medier
    Språk
    Städer
    Storbritannien
    Strejker
    Svenskfinland
    Sverige
    Sydamerika
    Taxi
    Teknologi
    Terrorism
    Trafik och vägar
    Turism
    Tyskland
    Ungdom
    Uppfinningar
    USA
    Utbildning
    Utnämningar
    Väder
    Val
    Vänsterförbundet
    Världen
    Världshaven
    Varumärken
    Vetenskap
    Vindkraft
    Yrkesutbildning

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Elbil. Teslas garanti har fungerat väl, även om bilen inte haft några större fel. Foto: Max Nyberg
    Bild
    /

    Superelbilen har fungerat som förväntat

    Max Nyberg
    Publicerad: 28.01.2016 18.35 • Uppdaterad: 29.01.2016 10.38

    Ämnesord

    • Teknologi
    • Trafik och vägar
    • Östnyland
    • Lovisa
    • elbil

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Många Lovisabor höjde på ögonbrynen när Immo Toivari köpte en elbil som taxibil. Teslan har ändå visat sig fungera precis som tänkt.

    LOVISA Det var knappast någon som gissade att det skulle kräva en lite galen vetenskapsman med ambitioner att kolonisera Mars för att få elbilsbranschen att komma i gång. Men när den amerikansk-kanadensiska Elon Musk väl satte sig ner för att fundera så började det hända.

    2012 lanserades Tesla Model S, en elbil som var något helt annat än man var van vid. Det här var ingen plåtlåda med en räckvidd på femtio kilometer. I stället introducerade Musk en sportbil som accelererar från noll till hundra på fem sekunder och som har en räckvidd på femhundra kilometer.

     

    Säljer bra

    Tesla var en bil som väckte intresse också i kalla Norden. Numera är Tesla den mest sålda bilen i Norge, där skattelättnader och tillstånd att köra i bussfilen har lett till att var femte bil är en elbil.

    Samtidigt står försäljningen av elbilar nästan stilla i Finland, även om takten sakteligen ökar. För just Teslas del kan prislappen på drygt 100 000 euro vara en stor orsak, men det hindrade inte taxiföretagaren Immo Toivari från att köpa en splitterny bil.

    Bakgrund
    Elbilar i Finland
    • I slutet av 2015 rullade 614 elbilar på finska vägar.
    • Populäraste märket är Nissan med 250 bilar.
      Tesla kommer på andra plats med 245 bilar.
    • Volkswagen kommer på tredje plats med 25 bilar.
    • 2015 registrerades totalt 243 elbilar varav 144 är Tesla model S och 64 är Nissan Leaf.
    • 2014 registrerades 183 elbilar.
    • Källa: Trafi.

    Den som läste tidningen Östra Nyland minns kanske reportaget om Toivari när han nyligen hade köpt bilen. Det var i november 2014, och vintern var i antågande. Toivari hade sina förhoppningar och gissningar om att bilen skulle duga precis lika bra som en traditionell bil, om inte bättre. Tanken var att den skulle betala igen sig på fyra år.

    Det visade sig att Lovisaföretagaren inte gick på en nitlott. Efter den senaste tidens brakköld är han precis lika entusiastisk som när han först satte sig i bilen. En hel del av den ursprungliga nervositeten har också lagt sig.

    – I början hade jag ont i magen över räckvidden. Nu har jag lärt mig lita på mätaren och rullar ofta in på hemgården med bara ett par kilometer kvar.

    Även om bilen är dyr att köpa så verkar driftskostnaderna väga upp det, särskilt i taxitrafik. Toivari räknar med körkostnader på 2,50 euro per hundra kilometer, med servicekostnaderna medräknade. Utöver det är det ett arbetsfordon, vilket betyder att mervärdesskatten också faller bort.

    – Garantin har också fungerat mycket bra. Jag har haft ett par små problem som reparerades snabbt. Den verkar betala igen sig som tänkt.

     

    Nyfikna kunder

    Många av Toivaris kunder har varit nyfikna. De yngre brukar vara intresserade av prestandan som lätt tävlar med märken som Porsche. De äldre brukar undra hur batteriet klarar sig.

    På det sistnämnda är svaret inte så enkelt, även om det korta svaret är "bra". Räckvidden varierar enligt hur du kör, även om den är mångdubbelt bättre än i de flesta andra elbilar. Det är stor skillnad på vinterhastigheter och sommarhastigheter, medan det också dröjer en stund innan batterierna blir varma på vintern.

    – Förbrukningen är avsevärt högre när batterierna är kalla, omkring 600 watt per kilometer. Men det ändrar när batterierna blir varma medan man kör. Det var nervöst i början, innan jag insåg hur det fungerar.

    I jämförelse låg medelförbrukningen 205 watt per kilometer i juli, medan den i januari hittills ligger på 252 watt. Skillnaden på en fjärdedel påverkar nog, och Toivari skulle därför inte rekommendera bilen för en ny taxiföretagare. Det har kommit stunder då han tvingats tacka nej till en körsla för att kunna ladda bilen. En gång tvingades han också avbryta resan och byta bil när kundens färdmål visade sig vara en god bit utanför den angivna platsen.

    – Jag tvingas tacka nej om jag kört till Helsingfors och tillbaka och genast får en likadan körsla. Det gör inget. Jag är nära pensionen, och lämnar gärna ett par jobb åt de yngre medan jag tar en kaffepaus och laddar bilen.

     

    Många fördelar

    Fördelarna uppväger ändå nackdelarna, säger Toivari, och nämner att bilen inte har någon olja eller motor som behöver värmas upp. Allt fungerar som det ska genast när man startar bilen, även kupévärmen. Servicekostnaderna är också skäliga eftersom en stor del av de rörliga delar som finns i vanliga bilar saknas, som växellåda. Bilskatten är också förhållandevis låg på en elbil. Samtidigt har batterierna en garantitid på åtta år.

    – Plus att bilen är fantastisk att köra.

    Bilen är mera dator än fordon, där en jättelik pekdator dominerar centralkonsolen. Skärmen fungerar som gps och underhållningssystem och bidrar med allmän information. Hastighetsmätaren är likaså en skärm som visar energiåtgången i stället för varvtalet.

    – Den visar också hur mycket man laddar genom att motorbromsa. Jag försöker sakta in vid trafikljusen så att jag laddar samtidigt. Man använder inte bromsarna lika mycket alls.

     

    Behövs laddningsstationer

    När det gäller laddstationerna finns det en del att önska, även om en hel del förbättringar gjorts i och med företag som Hesburger och Stockmann som erbjuder gratis laddning för kunderna. I Lovisa finns ännu ingen ordentlig station, medan stolparna vid Borgå torg inte är de effektivaste möjliga. Toivari brukar därför ibland ta sig till Enstos fabrik i Borgå där det finns en högeffektiv stolpe som företaget gärna lånar ut.

    Laddningen vid taxistolpen i Lovisa är inte heller den bästa möjliga. Där laddar Toivari med 16 ampere. Som jämförelse ligger stolparna vid Borgå torg på 32 ampere, medan Enstos högeffektiva laddstolpe ger hela 100 ampere. Det är något som syns i laddningstakten.

    – Vid taxistolpen laddar jag 50 kilometers räckvidd på en timme. Vid Ensto laddar jag över 200 kilometer på samma tid.

    Företaget Tesla har också byggt ut ett nätverk av stationer, så kallade superladdare, runtom världen. I Finland finns ett antal laddstationer utspridda i landet. Meningen är att de ska ligga längs viktiga rutter, inte där bilarna faktiskt finns. De är dessutom högeffektiva och laddar bilen full på under en timme.

    – Det är gratis att ladda. Det betyder att man kan köra gratis genom Europa genom att åka från laddställe till laddställe. Jag vet att Teslaklubbens medlemmar brukar syssla med det.

    Nyhetspulsen

    2.2.2016 08.46 2.2.2016
    Tog i spisen och fick en elstöt
    »Nu tänker Tukes kontrollera underleverantörens tillstånd och rutiner.
    2.2.2016 13.10 2.2.2016
    Nydöpta återinviger Lilla kyrkan
    »Efter vattenskadan i september är Lilla kyrkan i Borgå nu renoverad och i bättre skick än någonsin.
    2.2.2016 10.45 2.2.2016
    Tallmo får äventyrspark till våren
    »Äventyrsparker har blivit populära runtom i Finland. Nu ska Sibbo också få en.
    2.2.2016 15.59 2.2.2016
    Borgåroddare slog OS-medaljör
    »Borgåföreningen Nesteen Soutajats Joel Naukkarinen och Antti Kilpeläinen bar den finländska flaggan högt i en internationell tävling i Estland i stenhårt sällskap.
    2.2.2016 15.57 2.2.2016
    "Vi kan gå hela vägen"
    »Akilles försvarsklippa Petteri Lampinen, ser att grönskjortorna har alla förutsättningar att gå ända fram till bandyligans final.
    1.2.2016 14.46 1.2.2016
    Klienter evakuerade vid Brandbacken
    »Ett rörbrott på tredje våningen vid servicecentret Brandbacken har gjort att åtta klienter tvingats lämna sina lägenheter.
    1.2.2016 14.12 1.2.2016
    Skolskjutsarna i Borgå får hyfsat betyg
    » Vårdnadshavarna ger skolskjutsarna betyget 7,37 på skalan 4-10.
    1.2.2016 13.53 1.2.2016
    Boende vill ha fria ytor mellan husen
    »Ett efter ett reser sig husen i Hassellunden i Sibbo.
    1.2.2016 09.29 1.2.2016
    Brudparen köar till domkyrkan
    »Domkyrkan är en oerhört populär vigselplats och den måste bokas i god tid.
    1.2.2016 09.06 1.2.2016
    Infarten till en stad är en imagefråga
    » Har du idéer om hur västra infarten till Lovisa kan utvecklas? Svara då på en enkät som finns på nät...

    5.1.2016 18.43 5.1.2016
    Jacobs korta liv gjorde skillnad
    Lokalt
    »Jacobs liv var inte meningslöst utan bidrog till två viktiga förändringar för prematurer och deras föräldrar.
    Helén Kurri
    27.1.2016 07.49 27.1.2016
    Blogg: Mat som farmor Saga gjorde den
    Lokalt
    » Fastlagsbullar och Runebergstårtor, den bästa bullsäsongen är på kommande!
    Micaela Röman
    11.12.2015 11.49 11.12.2015
    BLOGG: Bakom rubrikerna
    Lokalt
    » Det som landar i tidningen är sällan hela sanningen.
    15.1.2016 16.04 15.1.2016
    De filmade
    sekunderna av under
    Kultur
    »För filmaren och dykaren Teemu Liakka gällde det att vara på rätt plats i rätt tid – precis som med alla unika tagningar i naturfilmen Sagan om sjön.
    Petra Lind
    26.11.2015 15.04 26.11.2015
    Han ger barnen verktyg via teatern
    Kultur
    »Borgåbon Pentti Kinosmaa har under de senaste tio åren profilerat sig som en hängiven aktör inom teater och drama, med ständig fokus på barn och unga.
    Petra Lind
    8.12.2015 15.20 8.12.2015
    Irina Björklund lever i stunden
    Kultur
    » Le moment – On hetki heter sångaren, låtskrivaren och skådespelaren Irina Björklunds jultida kyrkokonsert. Så är hon också den som vill leva i stunden.
    Petra Lind
    Östnyland
    • Nyheter
    • Opinion
    • Kultur
    • Livsstil
    • Sport
    • Brott & Olyckor
    • Läsarmaterial
    • Goda nyheter
    ostnyland.fi

    Östnyland utkommer fem dagar i veckan

    Utgivare: KSF Media Ab

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Östnyland: Micaela Röman

    Borgå:
    Postadress: 
    Östnyland, PB 200, 06101 Borgå, Finland
    Besöksadress: Linnankoskigatan 28, 06100 Borgå
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Lovisa:
    Postadress:
     PB 58, 07901 Lovisa, Finland
    Besöksadress: Sibeliusgatan 10, 07900 Lovisa
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Redaktionen: 020 7569 622, redaktion@ostnyland.fi, fornamn.efternamn@ksfmedia.fi

    Fax  019 534 82 44

    Insändare:  debatt@ostnyland.fi