Bankautomat lämnade kunder i sticket
Bankautomaten vid andelsbankens kontor i Nickby har fått höra ett och annat mindre smickrande omdöme de senaste dagarna.
SIBBO Asta Järvinen är en av de Sibbobor som fått klara sig utan kontanter i flera dagars tid.
– Jag försökte ta ut pengar i lördags, men det lyckades inte. Inte tycks det lyckas nu heller, sade hon vid tiotiden i går på förmiddagen.
Hon har klarat veckoslutet genom att betala med kort.
– Men jag tycker inte om använda kort, jag föredrar att betala kontant.
Den akuta bristen på kontanter löser hon genom att stiga in i bankkontoret och ställa sig i kö till kassan.
Markku har tagit bussen från servicehuset Kotivalli till Nickby för att handla.
– Jag är kund i Nordea och gick först dit, men blev upplyst om att de inte längre har kassatjänster. På vägen hit till bankautomaten hörde jag att den har varit trasig sedan fredagen. Och trasig tycks den vara fortfarande.
Han går in till andelsbanken, men får veta att han som kund i Nordea inte har möjlighet att ta ut kontanter i andelsbanken. Banktjänstemannen ger honom rådet att gå till en livsmedelsaffär och där ta ut pengar.
Markku tycker att det hela börjar verka för invecklat, men blir på bättre humör när vi tar honom med till Söderkulla för att ta en titt på läget där. Bankautomaten fungerar och Markku får sina pengar.
Markku fick inga kontanter i Nickby, men lyckades i Söderkulla. Foto: Kristoffer Åberg.
Typiskt fel
Jyri Marviala är kundchef på Automatia Oy, företaget som ansvarar för Otto-automaterna.
– Vi övervakar automaternas funktion i realtid. Regeln är att ett fel som uppstår på en vardag, ska vara åtgärdat på förmiddagen nästa vardag. På veckosluten rycker vi inte ut, utan felen repareras på måndagsförmiddagen. Jag ser att automaten i Nickby har varit ur funktion sedan klockan 23 på fredagen. Felet har reparerats vid tolvtiden i dag, sade han i går på eftermiddagen.
Han säger att den allmänna uppfattningen är att bankautomaten har slutat fungera för att pengarna har tagit slut.
– Men så är det inte. Det vanligaste felet är mekaniken som fördelar sedlarna krånglar. Ibland kan det också handla om att sedlarna skrynklats ihop och inte går att mata ut.
Glesare nät
Det finns två bankautomater i Sibbo för tillfället, den ena i Nickby och den andra i Söderkulla. Jyri Marviala räknar med att det också i framtiden kommer att finnas två i Sibbo.
– Automaterna hör inte till de mest använda, men bara en automat i Sibbo skulle ge för långa avstånd.
Överlag väntas bankautomatnätet glesna. Jyri Marviala berättar att uttagen av kontanter på nationell nivå har minskat med 45 procent på femton år. Minskningen har ökat i fart och de senaste tio åren står för 35 procent.
– Arbetena med att förnya nätet är i gång och ska vara genomfört till 2020. Ingen region blir helt utan bankautomat, men på vissa områden kan antalet minska, till exempel från sex till fyra.
Samtidigt skär bankerna ner på sina kassatjänster. Sedan den 1 januari erbjuder Aktia kassatjänster tre timmar dagligen, från klockan tio till tretton. Nordea har inte längre kassatjänster på en del orter, till exempel Nickby. Nordeas kunder kan ta ut kontanter i de flesta K-affärer och kedjan Tokmanni. S-bankens kunder får ta ut i S-gruppens affärer. Maximibeloppet är 200 euro.